Nederlandse webwinkels gaan zich ook richten op buitenland

Redactie Baaz
Webwinkels uit Nederland gaan zich steeds meer bezighouden met internationale expansie.

In een interview tegenover Emerce laat Jeroen Leenders, landenbaas van Salesupply, een organisatie die Nederlandse bedrijven naar het buitenland 'helpt', weten dat Nederlandse webwinkels zich steeds meer gaan richten op het buitenland. Volgens hem is de interesse in een buitenlandse uitrol in korte tijd verdubbeld.

De oorzaak moet vooral gezocht worden in schaalvoordelen. Nederland is simpelweg te klein geworden voor de webwinkels. 'De grote groei is er hier uit. Nederland is een goede markt, maar ze kunnen hier geen schaalvoordelen realiseren. Daarnaast zie ik ook dat steeds meer online shops vanaf het begin al een internationale focus hebben. De internationale instelling van een platform als Magento helpt daar natuurlijk bij', vertelt Leenders.

Veel bedrijven willen uitbreiden naar Duitsland, omdat de cultuur en taal bekend is. Volgens Leenders is dit een denkfout: grote internationale namen, zoals eBay en Amazon, hebben al een groot deel van de Duitse e-commerce-markt in handen.

De Nederlandse webwinkels zouden zich eerder moeten richten op Scandinavië, legt Leenders uit. 'Verrassend weinig mensen denken aan Scandinavië. Online bestellen is daar helemaal ingeburgerd, de breedbandpenetratie is hoog en het prijsniveau ligt hoger dan in Nederland. Een Nederlandse ondernemer kan daar dus snel concurrerend zijn.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie