'Nederlandse adverteerders huiverig voor widgets'

'Nederlandse adverteerders huiverig voor widgets'

Redactie Baaz
Gesponsorde widgets zijn een goede manier om tieners aan te spreken, maar adverteerders zijn nog huiverig voor deze marketingvorm. Dat zegt Michiel Schipperus van ISM eCompany.

Volgens Schipperus is er vanuit klanten nog niet veel vraag naar widgets. Zelf zijn ze er nu een half jaar serieus mee bezig.

Widgets zijn minitoepassingen voor binnen de browser, op het bureaublad of op een mobieltje. Ze vervullen meestal maar n of enkele functies en worden mooi vormgegeven. Voorbeelden zijn fotolijstjes met diashow, de laatste cartoon van een bepaalde site of een lijstje met actuele nieuwsberichten.

Adverteerders kunnen een widget gebruiken voor branding maar ook voor directe commerciële doelen. Een boekhandel zou bijvoorbeeld een boeken top-5 kunnen tonen. Internetradiostation's kunnen luisteraars trekken met een widget die de zender aanzet.

Volgens Schipperus is het grote voordeel dat je met een widget op de desktop als merk voortdurend in het blikveld van een consument bent. Mooier kan het haast niet. Toch is - ondanks de vrij lage ontwikkelkosten - Rabobank het enige bedrijf in Nederland dat op dit moment groot inzet op widgets. Maar de verwachting is dat binnenkort meer bedrijven volgen. Uitzendbureau Vitae komt vermoedelijk met een widget die gepersonaliseerde vacatures toont.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie