Multishoppen is hot

Redactie Baaz
De webshop alleen als verlengstuk van een traditionele winkel kan niet meer. Multishoppen is het helemaal. Daarmee stapt de ondernemer eindelijk in de wereld van de klant, zegt eigenaar Ferdinand Overgaag van webwinkelbouwer Elexioshop.

Elexioshop is een van de bedrijven die bedrijven veel werk uit handen kan nemen. Zo concentreer je je als ondernemer op ondernemen en laat je het bouwen van je webwinkels over aan de specialist. Inderdaad, meervoud, want alleen een digitaal verlengstuk of een enkele webwinkel is zó ouderwets.

'Met multishopping breng je als bedrijf via meerdere webwinkels producten aan de man. Een voorbeeld: een sportartikelenzaak heeft behalve een algemene webwinkel bijvoorbeeld ook een voetbalshop, tennisshop en een outletshop. Sociale media als Twitter en Facebook maken integraal onderdeel uit van de verkoopstromen. Dus niet alleen als nieuwskanaal, maar om producten weg te zetten bij de afnemers.'

De ontwikkelaars van Facebook zijn druk bezig met het 'ondernemiseren' van wat ooit als een veredeld smoelenboek begon. Wie een account heeft bij Facebook, kan zijn waar straks ook via dat kanaal vermarkten. Een logische doorontwikkeling van de Facebook-groepen, die al langer bestaan.

Slim

Volgens Ferdinand Overgaag is er al lang geen reden meer om geen webshop te hebben. Desnoods kun je die geheel zelf bouwen, bijvoorbeeld met opensource-software, maar dat is volgens hem voor de meeste ondernemers niet weggelegd.

'Alleen al vanwege de tijdsinvestering is het vaak niet slim de webwinkel zelf te bouwen, tenzij je echt goed je weg weet natuurlijk. Laat het doen en reken op een compleet ingerichte shop, volledige support en zoekmachine-optimalisatie.'

Ook waarschuwt de webshopbouwer tegen opensource-software. 'Aan zulke toepassingen wordt wereldwijd door meerdere mensen op meerdere locaties gewerkt. Als je het door één partij laat maken, heb je de garantie dat alles goed met elkaar is geïntegreerd en weet je dat updates goed en vlot beschikbaar zijn.'

Vooraan

Zoekmachine-optimalisatie moet volgens Overgaag niet worden onderschat. Met de fysieke winkel wil je immers ook niet in een achterafstraatje zitten. 'Als ondernemer wil je vooraan staan. De websites die door Elexioshop zijn gebouwd, komen doorgaans bij de eerste resultatenpagina van Google als je op het artikel zoekt dat wordt verkocht.'

Sleutelelementen van een goed te vinden webshop zijn productnamen in de adrestitels (url's) van de pagina's met de producten, correcte beschrijvingen in de tekst en broncode van de pagina's en het slim toepassen van kernwoorden.

Lage kosten

Als ondernemer heb je een enorme keuze aan webshopbouwers. Wat opvalt bij Elexioshop zijn de lage kosten van 12,50 per maand plus eenmalige kosten van 150 euro per maand. 'Dat is voor het basispakket. Vaak denken bedrijven dat het opstarten van een webwinkel drie- tot vijfduizend euro kost, maar dat hoeft dus niet.'

In tegenstelling tot bijvoorbeeld andere aanbieders levert Elexioshop standaard veel vaste componenten. Voor functies als iDeal-betaling en TNT-verzending moet bij concurrenten vaak extra worden betaald.


Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie