MKB'er worstelt online met weinig tijd en veel middelen

MKB'er worstelt online met weinig tijd en veel middelen

Redactie Baaz

Weinig tijd, maar veel online kanalen - dat is de onmogelijke combinatie waarmee bedrijven in het mkb worstelen als het over online marketing gaat.

Betekent dit dat het mkb niet weet om te gaan met online marketing? Die conclusie is moeilijk trekken. Want, goed of fout? De meeste ondernemers gaan niet effectief te werk als het gaat om online marketing. Dit blijkt uit onderzoek van eZiner en Webtexttool onder 323 ondernemers uit verschillende branches in het midden- en kleinbedrijf.

Percentages social media mkb

  • 76% van de mkb’ers zet sociale media in  
  • maar slechts 36% besteedt hieraan meer dan twee uur per week

Percentages e-mailmarketing mkb

En dit zijn de uitkomsten voor e-mailmarketing:

  • bijna 70% van de mkb’ers verstuurt e-mails
  • 60% doet dit niet meer dan enkele keren per jaar

Het mkb zoek het het in mix van kanalen. Dat is het beeld dat terugkomt uit het volledige onderzoek. Onderzoeker William Burghout: 'We vroegen mkb’ers naar hun activiteiten op internet. Deze blijken verrassend veelzijdig. Een ruime meerderheid zegt in te zetten op website, vindbaarheid en social media. Kijken we naar de beschikbare tijd die hiervoor beschikbaar is, dan is deze bijzonder krap.'

Effect online middelen onbekend bij het mkb

Ondanks dat het mkb een scala aan online middelen inzet, blijft het effect vaak onduidelijk. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de respondenten niet weet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. 'De ambities om hierin verandering te brengen zijn laag' , weet Burghout. “Meer dan de helft van de mkb’ers is tevreden met het huidige online niveau. Ook al blijft het e-businessaandeel in de totale omzet vaak beperkt.'

Voorhoede mkb maakt verschil

Vanzelfsprekend gaan genoemde bevindingen niet op voor alle mkb’ers. 'Er is een duidelijke voorhoede van bedrijven waar online zeer serieus wordt genomen. Dat zie je ook terug in de resultaten.' De mkb-bedrijven die een mix van tijd en expertise inzetten, zien dit vaak direct terug in omzet. 'Dit zijn de mkb’ers die profiteren van de groei van Nederlandse online markt.' Het gaat echter om een kleine groep: van het mkb ziet slechts 15% van de mkb’ers meer dan de helft van de omzet via online kanalen binnenkomen.

Zoeken naar cement

Marketingexpert Kyrill Poelmans van webtexttool is niet verrast door de uitkomsten. 'Bij veel bedrijven zie je dat online acties impulsief worden vormgegeven. Dan wordt bijvoorbeeld de keuze gemaakt een blog op de website op te nemen. Maar zo’n blog heeft pas een positief effect op je vindbaarheid als je er structureel aandacht aan besteedt.'

Poelmans pleit voor het maken van keuzes: 'Je kunt beter minder middelen naast elkaar inzetten, zodat je meer tijd overhoudt om er echt tijd aan te besteden. Het is ook belangrijk de samenhang tussen activiteiten te zien. Door het cement tussen activiteiten te vinden verbeter je de effectiviteit van je werk.'

Benchmark voor ondernemers beschikbaar

Het onderzoek is nu beschikbaar als MKB Benchmark. Met deze benchmark kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van andere mkb’ers. Ondernemers kunnen zonder kosten een persoonlijke benchmark samenstellen op: https://www.eziner.nl/mkb-benchmark/

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie