Millenials, hoe bereik je ze?
Millenials, hoe bereik je ze?

Millenials, hoe bereik je ze?

Redactie Baaz

Millenials zijn de mensen die nu de arbeidsmarkt betreden. Ze zijn geboren tussen 1980 en 1997 en zijn de jongvolwassenen die zowel de zakelijke als de consumentenmarkt veranderen. Hoe bereik je deze generatie?

Millenials zijn anders dan de voorgaande generaties, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Ze willen graag in contact blijven, geven minder om materieel succes en zijn erg loyaal aan bepaalde merken. Als onderneming wil je deze groep dan ook graag bereiken, want niet alleen zijn het nieuwe klanten, ze zijn ook nog loyaal aan je.

In contact komen met Millenials

91 procent van de Millenials zit regelmatig op het internet, waarbij ze een combinatie gebruiken van smartphones, laptops en tablets. Dit blijkt uit onderzoek van Martin-Wilbourn Partners. Op het internet doen ze alles, van winkelen tot het lezen van nieuws. Als ondernemer wil je dus dat je online-aanwezigheid goed is, want het is dé manier om de Millenials te bereiken.

Deze generatie is erg gepassioneerd over sociale problemen en kiest graag merken die hier een oplossing voor willen creëren. Maar Millenials willen geen bevelen horen, ze willen dat er met ze gepraat wordt. Slogans als 'Koop dit product', gaan dus niet werken bij deze generatie. Millenials zoeken naar een persoonlijke connectie met diverse merken en op basis daarvan kiezen ze voor je. Social media zijn hier zeer geschikt voor, maar dan moet je ze wel goed inzetten.

Social media versus Facebook

Want Millenials bereiken via bijvoorbeeld Facebook is ook niet altijd even gemakkelijk. IDG Research Group vroeg aan diverse Millenials wat ze het liefste zien en wat ze naar een website toebrengt. Zo wilde 75 procent nieuws zien, 59 procent informatie over reizen en 62 procent heeft interesse in eten. Dit kun je gemakkelijk toepassen in jouw eigen onderneming: zorg voor een blog die regelmatig updates krijgt en schrijf over de onderwerpen die Millenials interesseren, in combinatie met je eigen product. Wees niet bang om meer dan alleen tekst te gebruiken, want deze generatie houdt ook van afbeeldingen en video's. Maar er zijn ook wat andere tips om Millenials te bereiken via social media.

  • Laat zien dat je 'echt' bent. Millenials willen graag echte mensen zien, dus wees niet bang om een rare, grappige of aparte kant van jouw merk te laten zien.
  • Geen filter. Authenciteit is erg belangrijk voor Millenials, dus zorg ook dat je content echt is. Geen filters en maak het niet mooier dan dat het is.
  • Vind een (goed) doel.Zoals gezegd: Millenials houden zich veel bezig met sociale problemen. Zorg dus dat jij je hier ook mee bezig houdt en laat dit aan ze zien. De kans is groot dat ze het waarderen.

Toch zijn social media volgens sommigen niet de beste manier om Millenials te bereiken. E-mail zou de voorloper zijn, dus een goede nieuwsbrief is zeker de moeite waard. Millenials bekijken hun e-mail namelijk vaker dan iedere andere generatie. Volgens een onderzoek van Adobe kan de helft van deze generatie zelfs niet naar de wc zonder hun e-mail te bekijken. 98 procent blijkt zelfs elke paar uur hun e-mail te lezen, 87 procent bekijkt zijn e-mail buiten werk. Maar wil je Millenials bereiken via e-mail, dan moet je wel met een aantal punten rekening houden.

  • Zorg voor goede mobiele content. Millenials doen veel vanaf mobiele apparaten, zeker als het om e-mail gaat. 88 procent gebruikt namelijk zijn smartphone om e-mail te lezen. Jouw mailtjes moeten dus ook op mobiele apparaten goed leesbaar zijn, anders verlies je de doelgroep snel.
  • Timing. Alles draait om timing, niet alleen bij Millenials. Maar het is goed om te weten dat 45,2 procent van deze generatie hun e-mail in bed leest. Probeer hier rekening mee te houden door jouw nieuwsbrief of mail 's ochtends vroeg of 's avonds te sturen, en stem je content hier ook op af.
  • Goed beeldmateriaal. Millenials filteren hun e-mail door naar de afbeeldingen te kijken. Een derde van de Millenials vindt zelfs dat je best een emoticon kunt gebruiken als je met een baas communiceert. Kijk dus goed of je tekst niet kunt vervangen door afbeeldingen, want dat is hoe je deze doelgroep bereikt.
  • Minder is meer. 39 procent van de Millenials wil minder e-mail en 32 procent wil minder dezelfde mails van merken. Zorg dus dat je iedere keer iets nieuws te vertellen hebt, anders haken ze af.

De favoriete websites van Millenials

Wat ze naar een website brengt verschilt ook behoorlijk. Zo geeft 59 procent aan dat hun favoriete websites prachtige grafische beelden gebruikt en 57 procent dat de websites korte en goed geschreven content moet hebben. Ook is een loyale community met fans volgens 58 procent belangrijk. Maar het belangrijkste punt is dat een website content heeft die gemakkelijk te begrijpen is, aldus 76 procent van de Millenials.

Als je ze hebt, dan zijn ze loyaal

Voordeel van de Millenials is dat ze erg loyaal zijn. Als je ze kunt bereiken en ze zo ver krijgt om bij jouw merk te horen, dan blijven ze waarschijnlijk ook. 64 procent is namelijk meer of net zo loyaal aan een merk dan hun ouders waren, maar slechts 24 procent ziet dit zelf ook. Een deel gebruikt dezelfde producten als hun ouders, wat niet vreemd is, aangezien ze hiermee opgegroeid zijn. Maar 77 procent beoordeelt merken wel aan de hand van andere criterea dan hun ouders deden. Zorg dus dat je minder rekening houdt met de oudere generaties als Millenials je voornaamste doelgroep zijn.

Misvattingen over Millenials

Het is gemakkelijk om allerlei aannames te doen over de jonge generatie die we Millenials noemen. Maar niet al deze aannames kloppen. Dit zijn drie vooroordelen over Millenials die niet waar zijn.

  • Millenials zijn jong en onvolwassen. In tegendeel: veel Millenials hebben inmiddels zelf al kinderen. Hoewel er veel Millenials zijn die nu tussen de achttien en 25 jaar oud zijn, is de dominerende groep ouder dan 26.
  • Millenials lezen geen tijdschriften meer. In 2013 werd er onderzoek gedaan naar Millenials en tijdschriften, waaruit bleek dat deze generatie tijdschriften juist beschouwt als luxueus of beloning. Tijdschriften worden zeker minder gelezen dan tien jaar geleden, maar Millenials kopen ze nog steeds graag. Zeker als ze over mode gaan.
  • Millenials kijken geen tv. Ook Millenials kijken televisie, al is het niet altijd op de traditionele manier. Veel combineren online platformen als Netflix met de 'gewone' tv.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie