Microsoft ontwikkelt gekleurde variant van barcode
De bekende zwartwit streepjescode gaat al vele tientallen jaren mee. Steeds meer bedrijven zijn wel overgestapt van een code met streepjes naar een code met blokjes ('2d-code'). Hiermee kan nog meer informatie worden opgeslagen.
In de verte lonkt echter RFID, elektronische identificatiechips die op korte afstand draadloos kunnen worden uitgelezen. De chips worden al op relatief kleine schaal toegepast, maar kennen de nodige problemen. In de eerste plaats hoge kosten (zeker voor de retailbranche). In de tweede plaats zijn er privacy-issues. Klanten van winkels houden er niet van 'gevolgd' te worden in hun aankoopgedrag.
Vier kleuren
Nu denkt Microsoft in het gat te kunnen springen met ng een variant op de bekende optische barcode: een code met vier kleuren. Door gebruik van vier kleuren en afwijkende vormen (driehoekjes) kan er veel meer informatie worden opgeslagen dan met streepjes of blokjes mogelijk is. Microsoft zal de eigen kleurcodes voor het eerst toepassen op de eigen dvd's, die het eind van dit jaar op de markt komen.
Een interessante mogelijkheid van de gekleurde code is dat consumenten ook zelf de code met hun mobiele cameratelefoon kunnen uitlezen.
Hoe Microsoft zijn productcode buiten het bedrijf aan de man wil brengen, is nog niet duidelijk.