Michael Luesink over BOON
Bijna de helft van zijn tijd besteedt hij in zijn foodlab om nieuwe producten met bonen te ontwikkelen. Bonenliefhebber Michael Luesink heeft als missie heel Nederland aan de bonen te krijgen. Dat doet hij door toegankelijke, smaakvolle en gezonde vleesvervangers te ontwikkelen, zoals chiliburgers, balletjes, braadworstjes, gehakt en zelfs bapao’s met bonen. Met zijn bedrijf zoekt hij steeds meer naar vervangers voor vlees, voor het dierenwelzijn en het milieu. Maar de meeste vleesvervangers bevatten veel vet en bestaan uit ver weg geteelde sojabonen. Soja is ook een van de meest voorkomende allergenen. Die gebruikt hij dan ook niet.
Vijf jaar geleden richtte Michael Luesink daarom Boon Food Concepts op. ‘Nederland is van oudsher een bonenland, we kunnen ze hier allemaal lokaal produceren. Dat maakt dat bonen heel belangrijk zijn in de eiwit-transitie.’ Luesink studeerde Food Science (voedingsmiddelentechnologie) aan de HAS in Den Bosch. Tijdens zijn afstudeerproject deed hij onderzoek naar de eiwittransitie en hij zag het belang van bonen. Andere richtingen maakten gebruik van insecten, soja of zeewier, terwijl bonen als eiwitbron eigenlijk veel meer voor de hand liggen. ‘De traditionele conservenindustrie schaart bonen nog onder groenten, terwijl op basis van de nutriënten bonen vooral eiwit op je bord brengen. En waar conserven flink onder druk staan, kan innovatie met bonen voor verrassende nieuwe vormen, smaken en texturen zorgen. Zo kunnen we makkelijker bonen in de wekelijkse routine van de consument brengen.’
In Zuid-Amerika gebruikt men zoals bonen zoals wij aardappels gebruiken: als basis van ieder gerecht. Hier aten we ze van oudsher veelvuldig, maar hebben bonen tegenwoordig een slecht imago. Het was vroeger voer voor de armen die geen vlees konden kopen. Bovendien hebben gedroogde bonen een lange bereidingstijd, of komen ze klef uit een potje. Luesink brengt daar met BOON verandering in. Na Nederland is de rest van de wereld aan de beurt, want Luesink heeft als doel is om iedereen in te laten zien dat plantaardig eten lekker kan zijn. Volgend jaar wordt BOON dan ook in andere landen gelanceerd. Naast bedenker en eigenaar van BOON is Michael ook bestuurder van de Green Protein Alliance.
Producten: Onder de merknaam BOON heeft Boon Food Concepts inmiddels acht producten op de markt gebracht, allen op basis van bonen. Alle producten zijn vegan, het zijn concepten die de consument herkent in het gebruik (balletjes, burgers, gehakt etc.) en de basis bestaat uit bonen die in Nederland of vlak daarbuiten worden geteeld. Het grote onderscheid ten opzichte van veel andere vleesvervangers is dat BOON geen gebruik maakt van soja.
Prijzen: BOON heeft de volgende prijzen, nominaties en noteringen in de wacht gesleept:
- Agrofoodpluim Brabant
- Het groente Lintje
- Meerdere noteringen in de Duurzame Jonge 100 (voor duurzame jonge ondernemers)
- Meerdere noteringen in de Duurzame Food100
- FoodManShip Award
- Top 10-notering KVK Innovatie Top 100 (MKB)
- Meerdere malen genomineerd voor Beste Product van het Jaar