Mercedes-Benz introduceert nieuwe S-Klasse
Das Beste oder nichts, het is de slogan die Mercedes-Benz de afgelopen jaren gebruikt en die zeker van toepassing lijkt op het nieuwste vlaggenschip van de firma. Volgens topman Zetsche wilden ze domweg de beste auto maken. Meer dan ooit lijkt de S-Klasse daarmee de twee luxe Engelse merken in het vizier te hebben.
Dat Mercedes-Benz met de nieuwste S-Klasse de aanval opent op Rolls Royce en Bentley is eigenlijk niet zo vreemd. Die roemruchte merken zijn in handen van respectievelijk BMW en Volkswagen en hebben de afgelopen jaren met de Ghost en de Continental Flying Spur een lager segment opgezocht. Daimler-Benz' eigen luxemerk, Maybach, flopte daarentegen volledig. Daardoor wacht de nieuwe S-Klasse een moeilijke taak, hij moet niet alleen de vorige S doen zien te vergeten, ook de Maybach-rijder moet zich in het nieuwe topmodel thuisvoelen.
Magic Body Control
Zoals gebruikelijk stopt Mercedes-Benz de S-Klasse vol met alle technologische snufjes die ze voorhanden hebben om er vervolgens nog wat noviteiten aan toe te voegen. Zo is er Magic Body Control dat het wegdek analyseert en de informatie doorgeeft aan de actieve luchtvering. Komt er een nare richel aan? De S-Klasse trekt precies op het juiste moment eerst de voorvering wat in en vervolgens de achtervering zodat je er als inzittende vrijwel niks van zal merken. Daarnaast is de nieuwe S ook de eerste auto zonder gloeilampen aan boord. Voor alle verlichting, van koplampen via dashboardverlichting naar de achterlichten, zijn leds gebruikt. Liefst 500 stuks in totaal.
Ontworpen als 'Lang'
Het exterieur is typisch Mercedes-Benz, met een grotere grille dan voorheen om zijn status als 'king of the road' nog wat extra te onderstrepen. Bijzonder is de zeer lage luchtweerstand, 0,24 cW en zelfs 0,23 cW voor de S300 Bluetec Hybrid. Opmerkelijk is dat de auto is ontworpen met een lange wielbasis terwijl normaliter wordt uitgegaan van de korte versie. De lange S meet liefst 525 centimeter, de gewone variant is met 512 centimeter overigens weinig minder indrukwkkend.
Interieur
Indrukwekkend is het ook het interieur, dat meer grandeur uitstraalt dan dat van zijn voorganger. Meer nog dan het exterieur, maakt het interieur duidelijk wat de intenties zijn van Mercedes-Benz met deze S. Het op de persfoto's getoonde interieur, dat ongetwijfeld toebehoort aan een topuitvoering met alle mogelijk opties, kan de strijd met de Engelse elite qua uitstraling zeker aan. Zo klassiek als de houtafwerking, tweespaaks stuur en de chromen ventilatieopeningen ogen, zo modern is het multimediasysteem met gigantisch 12-inch beeldscherm. Het systeem luistert naar de naam Command Online en behalve navigatie via Google Maps kun je tijdens de rit ook je Facebook-status bijwerken of luisteren naar internetradio. Audiofielen moeten zeker niet vergeten het optionele Burmester audio-systeem met 24 luidsprekers aan te vinken.
Motorisering
Dankzij de gunstige cW-waarde en hybridetechniek, verbruikt de S300 Bluetec Hybrid (een viercilinder!) slechts 4,4 liter benzine per 100 kilometer. Wil je liever een zespitter, dan kun je kiezen voor een S400 Blutec Hybrid. Deze heeft een 3,5 liter V6 gekoppeld aan een elektromotor wat goed is voor een verbruik van 6.3 liter per 100 kilometer. Later volgt een S500 Plug-in Hybrid die zelfs genoegen neemt met minder dan vier liter per 100 km. Dieselen kan met de 258pk sterke S350 Bluetec, die met 5,5 l/100km nog altijd behoorlijk zuinig is. Dat kan niet gezegd worden van de S500 met biturbo V8, maar die koop je natuurlijk vooral voor de 455 briesende paarden onder de motorkap. Of er ook nog een 12-cilinder S600 komt is niet bekend.
Vanafprijzen
Prijzen beginnen bij 94.650 euro voor de korte S350 Bluetec, wil je meer beenruimte dan ben je minimaal 100.950 euro kwijt. Wat de S300 Bluetec Hybrid gaat kosten is overigens nog niet bekend, dankzij de uitstootafhankelijke belasting zou deze wel eens een relatief gunstige instapprijs kunnen krijgen. Op de website van Mercedes-Benz vind je de voorlopige prijs- en optielijst.