Mensen hebben wereldwijd bijna een triljoen dollar uitgegeven aan tabaksproducten sinds 2017

Mensen hebben wereldwijd bijna een triljoen dollar uitgegeven aan tabaksproducten sinds 2017

Redactie Baaz

Vorig jaar boekten 's werelds grootste tabaksbedrijven, Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco, Altria Group en Imperial Brands, een omzet van meer dan 125 miljard dollar. Dit cijfer illustreert de immense omvang van de financiële activiteiten van de tabaksindustrie, ondanks de wereldwijde inspanningen om het tabaksgebruik terug te dringen. Het is echter nog steeds maar een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met het schokkende bedrag dat mensen wereldwijd de afgelopen zeven jaar hebben uitgegeven aan tabaksproducten.

Volgens gegevens van Stocklytics.com hebben mensen wereldwijd sinds 2017 bijna een biljoen dollar uitgegeven aan tabaksproducten, meer dan het BBP van landen als Zwitserland, Polen of Argentinië.

Jaarlijkse uitgaven aan tabaksproducten in zeven jaar meer dan verviervoudigd

Ondanks alle inspanningen om tabaksgebruik wereldwijd terug te dringen, waaronder voorlichtingscampagnes, hogere belastingen op tabaksproducten en een verbod op tabaksreclame, -promotie en -sponsoring, blijven mensen wereldwijd jaarlijks honderden miljarden dollars uitgeven aan tabaksproducten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken wereldwijd ongeveer 1,3 miljard mensen tabak. Deze enorme consumentenpopulatie heeft ertoe bijgedragen dat de tabaksinkomsten door de jaren heen omhoog zijn geschoten.

De groei van de jaarlijkse uitgaven aan tabaksproducten is alarmerend. Volgens een onderzoek van Statista Market Insights gaven mensen in 2017 wereldwijd meer dan 43 miljard dollar uit aan tabaksproducten. Tegen het einde van 2021 is dit bedrag meer dan verdrievoudigd en bedraagt het 150 miljard dollar. Hoewel de marktinkomsten eerst stagneerden in 2022 en vervolgens daalden tot 146,8 miljard dollar in 2023, zal de negatieve trend naar verwachting stoppen in 2024 met inkomsten die stijgen tot 171,3 miljard dollar. Deze snelle groei heeft de wereldwijde uitgaven aan tabaksproducten in zeven jaar opgedreven tot een schokkende $ 937 miljard, vier keer meer dan in 2017 en meer dan het BBP van Turkije, Zwitserland of Polen.

Meer dan 90% van die waarde, of bijna 860 miljard dollar, werd uitgegeven aan sigaretten, terwijl alle andere tabaksproducten ver achterbleven. Het segment rooktabak bereikte bijvoorbeeld iets meer dan 50 miljard dollar in zeven jaar omzet. E-sigaretten en sigaren volgen met respectievelijk $14,5 miljard en $13,5 miljard.

Het Statista-onderzoek laat ook een zorgwekkende trend zien: de gemiddelde uitgaven per gebruiker zijn in deze periode met 50% gestegen, van $ 530 in 2017 naar $ 790 dit jaar. Hoewel dit nog steeds veel lager is dan de recordhoogte van $ 970 in 2021, onderstreept het de groeiende financiële last voor individuen.

Hoewel $ 937 miljard in zeven jaar tijd schokkend is, verwacht Statista dat consumenten de komende jaren nog meer zullen uitgeven aan tabaksproducten. Volgens het onderzoek zullen de jaarlijkse tabaksverkoopinkomsten met 65% stijgen tot 282 miljard dollar in 2029 en zullen mensen wereldwijd nog eens 1,2 biljoen dollar uitgeven aan tabaksproducten in de komende vijf jaar.

China genereert 80% van de wereldwijde tabaksverkoop

In een wereldwijde vergelijking is China 's werelds grootste tabaksproducent, die bijna 80% van de totale omzet genereert. Statistieken tonen aan dat de Chinese tabaksindustrie sinds 2017 $730 miljard heeft verdiend, oftewel vier keer meer dan de Amerikaanse en Europese markten samen.

Bovendien voorspelt Statista dat het land tegen het einde van het decennium nog eens 850 miljard dollar zal toevoegen aan de tabaksverkoop. De Amerikaanse tabaksmarkt heeft de afgelopen zeven jaar $111 miljard omgezet en Europa volgt met $52 miljard.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie