Meer vrijheid met telefooncentrale op internet
Mobiele telefoons zijn zo populair vanwege de vrijheid die ze de beller geven.Met een eigen telefooncentrale op internet regelen mkb-ers dezelfde vrijheid voor hun vaste telefoons.
Voice over IP (VoIP), alias internettelefonie, is een geweldig fenomeen. Consumenten stappen massaal over. Grote bedrijven zijn al jaren overstag. Alleen in het MKB blijft VoIP nog vaak in de 'studiefase' hangen, als het al op het netvlies van de ondernemer staat.
"Geen vreselijke investeringen vooraf" |
Rob Kurver, directeur van Voipro, licht toe waarom zijn telefooncentrale als dienst een uitkomst is voor organisaties die op VoIP willen overstappen: "Een Voice over IP-gebaseerde telefooncentrale, wie wil dat nou niet. Maar wij zeggen: doe dat niet op een machine die je zelf in je onderneming plaatst. Waar je mensen voor moet trainen, opleiden en die je moet beheren. Je hebt veiligheidsissues, bijkomende kosten. Je moet dus vreselijk investeren vooraf. Wij zeggen: doe dat nou niet. Neem dat nou als een dienst af, waarbij je al die nadelen niet hebt."
Voor welke bedrijven is Voi+ interessant? |
De koudwatervrees is ook wel te begrijpen. Internet-telefonie kende tot voor kort de nodige kinderziekten en overstappen was niet eenvoudig. De aloude ISDN-centrale in het bedrijf doet zijn werk redelijk, al is hij niet eenvoudig te configureren en kent hij vele beperkingen. Ondernemers zijn - terecht - huiverig iets kapot te maken dat het goed doet. En bereikbaarheid is cruciaal!
Veel VoIP-oplossingen gaan dan ook uit van het handhaven van de oude centrale en het omleiden van het uitgaande belverkeer naar een VoIP-provider op internet. Een soort tussenstap naar echt volledige tweeweg-VoIP.
Het Amsterdamse bedrijf Voipro gaat dit toch niet ver genoeg. Deze VoIP-aanbieder introduceerde vorig jaar de dienst Voi+: een telefooncentrale op internet. Vergelijkbaar met boekhoudpakketten of crm-applicaties op internet kunt u bij de provider een complete telefooncentrale huren als een 'service'.
Hoe werkt het?
Voor Voi+ hebt u alleen een of meerdere Voi+-gebruikersaccounts nodig en een of meerdere internettelefoons (van rond de honderd euro per stuk). En internet uiteraard.
De telefoons worden (op afstand via internet) door Voipro geprogrammeerd voor gebruik. Daarna kunt u zelf via een webpagina de complete telefooncentrale instellen met alle diensten die u maar wenst (zie kader 'Functies'). In deze hele opzet valt niet het woord 'ISDN-centrale'. Dat klopt: die hebt u helemaal niet meer nodig!
Grofvuil
Wel is het verstandig toch niet uw oude centrale pardoes bij het grofvuil te zetten en alle ISDN-lijnen op te zeggen. Een 'pilot' met een paar toestellen is zeker aan te bevelen. In de praktijk zullen er namelijk altijd hick ups blijken. Zo kan de Voi+-centrale wel faxen ontvangen en omzetten naar e-mail, maar in de praktijk blijken sommige faxen toch niet helemaal compatibel met de 'piepjes' van Voi+. Een aparte faxlijn handhaven blijft verstandig.
En kraakheldere gesprekken zijn alleen mogelijk bij voldoende bandbreedte. Die wordt alleen gegarandeerd door speciale 'Quality of Service' hardware (routers, switches) die het telefoonverkeer voorrang geven wanneer nodig. En natuurlijk mag voor de internettoegang een zakelijk breedbandabonnement niet ontbreken.
Echt direct een besparing levert Voi+ dus niet. Wel op de middellange en lange termijn. Door lagere tarieven dan die van KPN (bijvoorbeeld), gratis onderling bellen en vooral veel meer flexibiliteit in het telefoongebruik. Daar waar internet is, bent u bereikbaar op uw eigen 'vaste' nummer, of kunt u zelf bellen. Het aantal telefoonaansluitingen met bijbehorende nummers is flexibel. Het kunnen er drie zijn, maar ook driehonderd of meer.