Medewerkers als succesfactor
Medewerkers als succesfactor

Medewerkers als succesfactor

Redactie Baaz
Ontevreden medewerkers, geen enkele ondernemer die hier om staat te springen. Logisch natuurlijk, want zij helpen je om een succes van je onderneming te maken en een negatieve houding draagt hier niet aan bij. Volgens Aart van de Bunte hoef je maar een paar dingen te doen om je werknemers tevreden te houden en zo een succesvolle toekomst tegemoet te zien. 'Een schouderklopje op z'n tijd doet al wonderen.'

Een ongelukkige werknemer zet zich af op de werkvloer, heeft een negatieve houding, beïnvloedt de werksfeer en in het ergste geval meldt hij zich langdurig ziek. Dit heeft tot gevolg dat het jou veel geld kost en je uiteindelijk een re-integratieplan moet opstellen. Daarom is het volgens Aart belangrijk om ziekteverzuim te verminderen. Maar hoe doe je dit? 'Een medewerker wil het gevoel hebben dat hij erbij hoort, deel uit maakt van het bedrijf en team. Als dit bereikt wordt, wil hij ook dat extra stapje zetten en wordt hij loyaler. Daarnaast moet hij ook het gevoel hebben dat hij zijn talenten kan ontwikkelen en vergeet vooral het schouderklopje niet. Dat is heel belangrijk, erkenning is niet in geld uit te drukken.' Medewerkers maken of breken dus eigenlijk je bedrijf. Zij zijn inzetbaar als succesfactor voor je onderneming, hier zouden veel ondernemers zich meer op mogen richten, zo vindt Aart. 'Het klinkt gemakkelijk om af en toe je medewerkers complimenten te geven en hen het gevoel te geven dat ze iets bijdragen aan het bedrijf. Toch gebeurt dit niet altijd, want het verzuimpercentage is hoog. Het neemt alleen maar toe, vooral nu we in de 24-uurs maatschappij leven. Alles moet in een korte tijd klaar en van hoge kwaliteit zijn. Het verwachtingspatroon is zo hoog, dat er op de werkvloer druk ontstaat. Een ondernemer is vaak met andere dingen bezig dan met zijn medewerkers, dat is begrijpelijk, want hij wil zijn bedrijf draaiende houden. Daardoor worden de werknemers vaak vergeten, terwijl ze juist zo belangrijk zijn. Hierdoor ontstaat er een drempel, medewerkers durven minder snel met hun vragen en problemen naar de baas of leidinggevende te gaan.' Die drempel haal je bijvoorbeeld weg door af en toe je gezicht te laten zien op de werkvloer, je medewerkers bij zoveel mogelijk zaken te betrekken en te communiceren. Durf ook om feedback te vragen.

Communicatie is de sleutel

Veel grote bedrijven voeren een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers uit. Aart vraagt zich af of dat bij het mkb ook gebeurt. Volgens hem kan dit een groot deel van het verzuimprobleem oplossen. 'Een ondernemer moet zich kwetsbaar op durven stellen. Vraag aan je medewerkers of ze nog tevreden zijn en wat ze graag anders zouden willen zien in het bedrijf. Zo krijg je feedback waar je later wellicht iets mee kunt doen. Als je je zo durft op te stellen naar je werknemers, ben ik ervan overtuigd dat ze een succesfactor worden voor je bedrijf.' De maatschappij waar we nu in leven is veeleisend, maar Aart vindt dat ondernemers daarin moeten bewegen. 'Ze moeten ruimte maken om binnen deze veeleisende maatschappij rust te creëren voor hun medewerkers. Ga met elkaar in gesprek. De werkvloer heeft acht van de tien keer de sleutel in handen. Op deze manier creëer je betrokkenheid en zorg je voor een teamgevoel. En voor een team wil iedereen werken!'

Kijk voor meer informatie over dit thema op https://www.interpolis.nl/verzuim. Hier vind je praktische tips hoe je je medewerkers tevreden houdt. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie