Marketingplan op 1 A4: praktische gids

Marketingplan op 1 A4: praktische gids

Redactie Baaz

Veel marketingplannen zijn niet relevant en onjuist opgebouwd, en belanden daarom maar al te vaak achterin een lade. Dat kan en moet anders, aldus Ment Kuiper, auteur van het boek Marketingplan op 1 A4. In zijn boek introduceert hij dé succesformule voor een ijzersterk plan met een ziel.

Marketingcanvas

Uitgangspunt voor het marketingplan op één A4 is het marketingcanvas. Dit canvas, dat bestaat uit een aantal vaste ‘cellen’, stelt je in staat om je strategieën in kaart te brengen. Kuiper laat zien waar dit canvas uit bestaat en hoe je aan de informatie komt om het in te kunnen vullen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe het canvas er concreet uit kan zien, voor verschillende strategieën. Vervolgens doorloopt hij met de lezer de acht stappen van het marketingplan.

Succesformule

Het succes van Kuipers formule schuilt in de heldere structuur in acht stappen en de vier hoofdfactoren: de vraagstelling, de rol van degene die het plan opstelt, de reikwijdte van het plan en het doel, ofwel de BHAG (Big Hairy Audacious Goal). Deze vier factoren zorgen ervoor dat een plan ook daadwerkelijk zal worden uitgerold, aldus Kuiper, omdat ze duidelijk maken waar het om gaat en wat het doel is. Ben je bovendien in staat om het plan te verbinden met je persoonlijke ambitie, dan heeft je plan gegarandeerd kans van slagen.

Praktische leidraad

Marketingplan op 1 A4 is een praktische leidraad die je stap voor stap kunt volgen maar ook een bron van inspiratie en innovatie, waar je als lezer vrijblijvend in kunt grasduinen of gericht bepaalde onderdelen van het marketingplan in kunt opzoeken. Het biedt op die manier een schat aan informatie voor zowel de beginnende als de meer ervaren marketingprofessional.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie