Marketinghelden: een duurzaam supertrio
De marketingtoppers volgens Baaz.nl

Marketinghelden: een duurzaam supertrio

Redactie Baaz

We starten een nieuwe serie op Baaz.nl. Vanaf nu bespreken we iedere week de beste, opvallendste en meest legendarische marketingcampagnes. Aflevering 1 gaat over duurzaam.

Hoe duurzaam een gigahit werd

Wat doe je wanneer je als relatief klein en op duurzaamheid gericht bedrijf wereldwijd wilt opvallen met jouw product? Welnu: zoek de samenwerking op met een groot merk en een wereldster. 

Het Nederlandse jeansmerk G-Star RAW (Amsterdam, anno 1989) is de laatste jaren een wereldhit. Sinds een paar jaar heeft het bedrijf het over een duurzame boeg gegooid. Kledingstukken met het label RAW for the oceans worden gemaakt van plastic opgevist uit de oceaan. Een perfect voorbeeld van slim denken, weg met die smerige plastic soep! 

Pharrell Williams

Haal één van de populairste muzikanten van dit moment – de Amerikaan Pharrell 'Happy' Williams – erbij (sinds februari is hij deels eigenaar van het merk) en je bent er al bijna. 

Als kers op de taart zijn daar enkele top notch designers (Christian Borstlap, Part of a Bigger Plan en reclamebureau FHV BBDO) die de huisstijl van de campagne een fantastisch uiterlijk meegeven en je hebt een prijswinnende marketingcampagne, een constant stijgende omzet en tonnen aan – voornamelijk positieve – media-aandacht. 

Waterflesjes

Enter Dopper. De eveneens Nederlandse producent van duurzame waterflesjes. Het bedrijf zocht vorig jaar de samenwerking op met G-Star om zo duurzaam aan duurzaam te linken. 

Uiteindelijk was er de Dopper/G-Star RAW for the Oceans-waterfles. Het flesje werd gelanceerd op het Appelsap Fresh Music Festival, het uiterst hippe hiphop- en R&B-festijn in onze hoofdstad. Goede zet: want Pharrell Williams zelf is geliefd bij de gemiddelde festivalbezoeker wanneer het aankomt op pop, hiphop en R&B. Dus dat duurzame Dopper-flesje vond gretig aftrek bij het publiek.

Duurzaam en limited

Festivalbezoekers konden de gelimiteerde Dopper bemachtigen door een track op een karaokepodium ten gehore te brengen. Ook was de fles op het terrein te koop. 

Waarom wij dit een iconische marketingstunt vinden? Nederlands merk plus Nederland merk plus duurzaamheid plus Pharrell is een magistrale stunt. Met (relatief) weinig middelen scoren op alle vlakken. Chapeau! Het toont de kracht van slimme liaisons als marketingtool.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie