Manieren om je taken als manager te ontzorgen
Als manager heb je het vast en zeker elke dag immens druk. Je hebt meer dan genoeg taken die je dagelijks moet vervullen. Heb je er weleens over nagedacht om wat van deze taken te ontzorgen? Maar weet je niet hoe je dit het beste aan kunt pakken? In deze blog vind je wat manieren die je flink van pas zullen komen.
Je apparatuur leasen
De eerste manier om je taken als manager te ontzorgen is door apparatuur te leasen. Een van de taken die je waarschijnlijk hebt als manager is het regelen van hardware en andere apparatuur voor je team. Dit neemt helaas onnodig veel tijd in beslag. Daarom is het slimmer om apparatuur te leasen door middel van Device as a Service. Hiermee laat je een professional het apparatuur aspect van je taken regelen, waardoor je meer focus kunt hebben op andere zaken.
Taken delegeren
Ten tweede is het slim om je taken te delegeren. Wat we hiermee bedoelen? Veel managers zijn stiekem best wel control freaks. Je wil immers niet op je dak krijgen doordat een bepaalde klus slecht is uitgevoerd terwijl je hiervoor verantwoordelijk bent. Maar als je alles zelf probeert te doen, zul je op den duur tegen een ramp aanlopen. Delegeer daarom je taken bij mensen in je team op wie je kunt bouwen. Verdeel ook deze taken netjes zodat niemand te veel hooi op zijn of haar vork neemt.
Een prioriteitenlijst hanteren
Een prioriteitenlijst is een geweldige manier om grip te krijgen op je taken en de werkdruk als manager te verlichten. Het kan aanvoelen als een berg taken die allemaal om jouw aandacht vragen, maar met een duidelijke lijst weet je precies waar je moet beginnen. Begin met het identificeren van de belangrijkste taken die de meeste impact hebben op je team en organisatie. Klasseer deze taken op urgentie en belang; dit helpt je om gefocust te blijven.
Processen automatiseren
Automatisering kan een verademing zijn in de dagelijkse chaos van het management. Het klinkt misschien een beetje als magie, maar door repetitieve taken te automatiseren, geef je jezelf en je team de ruimte om te focussen op belangrijkere zaken. Stel je voor: e-mails die automatisch worden verzonden, rapporten die met één klik worden gegenereerd, en zelfs processen die naadloos lopen zonder dat daar handmatige invoer voor nodig is. Dit bespaart niet alleen tijd, maar vermindert ook het risico op fouten die ontstaan uit vermoeidheid of herhaling.
Goed communiceren
Tot slot helpt het om goed te communiceren. Een goede communicatiestrategie zorgt er namelijk voor dat er geen misverstanden ontstaan en iedereen weet wat zijn of haar taak is. Dit betekent dat je nooit last minute iets op moet pakken van iemand in je team en dat alles volledig ontzorgd is.