Klanten aan je binden: zo doe je dat

Klanten aan je binden: zo doe je dat

Redactie Baaz

Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je natuurlijk dat de klanten die je hebt, ook jouw klanten blijven. In een moderne wereld waar 80 bedrijven in de buurt hetzelfde aanbieden als jij, is het een kunst om klanten aan je te binden. In dit artikel vertellen we je hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Relatiegeschenken

Relatiegeschenken zijn de ideale manier om jouw klant blij te maken met een extra leuk presentje en om te zorgen dat ze je blijven onthouden, doordat ze iedere keer met het logo van je bedrijf geconfronteerd worden. Je kunt bijvoorbeeld een notitieboekje bedrukken, of kijken of je een leuke mok kunt laten maken met jouw logo. Belangrijk is dat je je klant iets meegeeft wat ze in het dagelijks leven kunnen gebruiken, zodat het niet in de prullenbak beland. Tegenwoordig waarderen klanten duurzaamheid, dus kijk ook eens naar groeipapier, duurzame kleding en misschien wel bespaarproducten zoals douchecoaches en powerbanks!

Een nieuwsbrief

Naast relatiegeschenken van Greengiving.nl, is een nieuwsbrief ook een handige manier om klanten aan je te binden. Hoewel veel mensen het irritant vinden om een nieuwsbrief te krijgen van een bedrijf, kun je, als je dit slim aanpakt, wel een vaste klantenkring opbouwen. Handel jij bijvoorbeeld in sportartikelen, stel dan wekelijks een nieuwsbrief op met tips voor je work-out, waarbij je kunt doorlinken naar artikelen van jouw shop. Je kunt met tools zoals Designrr een leuk design maken en bijvoorbeeld Beehiiv gebruiken om de brief uit te zenden. Zo heeft jouw klant ook nog iets aan de nieuwsbrief.

Aandacht naar je sociale media

Tegenwoordig ben je als onderneming niks als je geen aandacht besteed aan een mooie pagina op verschillende platforms op sociale media. Zorg dat deze te vinden is voor jouw klant en post hier met regelmaat mooie, relevante en interessante content. Let op dat je voor het beeldmateriaal een goede fotograaf gebruikt, dat oogt professioneel. Probeer de content zo te houden dat je marketing combineert met handige tips voor de klant. Bijvoorbeeld over gezonde voeding, haarverzorging of sporten.

Persoonlijke aanpak

Tot slot: mensen voelen zich graag gezien. Als jij klanten aan je wilt binden is het dus ontzettend belangrijk dat je ze persoonlijk benadert. Hoe groter jouw onderneming, hoe moeilijker dat wordt, maar je kunt je best doen. Mensen hebben bijvoorbeeld een hekel aan chatbots in een klantenservice en praten bij vragen veel liever met een echt persoon. Ben jij bijvoorbeeld een adviseur en komen mensen bij jou? Spreek de adviseurs in dienst erop aan dat ze mensen vriendelijk begroeten, altijd iets te drinken aanbieden en zorgen dat iemand zich thuis voelt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie