Klantbeleving intensiveren leidt tot betere prestaties dan concurrent

Klantbeleving intensiveren leidt tot betere prestaties dan concurrent

Redactie Baaz

Ondernemingen die zich focussen op klantbeleving presteren aanzienlijk beter dan hun concurrenten, zo blijkt uit het Adobe Digital Trends 2018 rapport.

Uit de studie blijkt dat content en klantbeleving dit jaar strategische topprioriteiten worden voor organisaties. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagde ondernemingen benoemen dit als een van de drie belangrijkste prioriteiten voor 2018, waarbij een vijfde dit als hun hoofddoel beschouwt.

Iets meer dan twee derde (62 procent) bevestigt dat de onderneming beschikt over een lange termijnvisie, samenhangend plan en de praktische ondersteuning om hun klant ook in de toekomst te ondersteunen.

Grenzen vervagen

Het ontwikkelen van uitstekende klantbelevingen beperkt zich niet alleen tot de marketingafdeling. Het onderzoek toont aan dat de samenwerking tussen designers -, contentmakers-, marketeers- en webteams steeds crucialer wordt voor het succes.

Organisaties die een multidisciplinair team en een klantgerichte benadering implementeren voor klantgerelateerde initiatieven hebben bijna twee keer zoveel kans op het realiseren van hun bedrijfsdoelstellingen, zo blijkt uit het onderzoek. Ondernemingen die tools toepassen voor het stroomlijnen van workflows tussen verschillende functies hebben 62 procent meer kans om betere bedrijfsprestaties te bereiken.

Bovendien is de kans dat de best presterende bedrijven investeren in een geïntegreerde, op cloud gebaseerde technologie-infrastructuur bijna vier keer zo groot dan bij gemiddeld presterende bedrijven. Zij hebben hierdoor een completer zicht op de volledige customer journey van de klant, van acquisitie tot retentie. 

Daarnaast geeft 43 procent van de respondenten toe dat de technologie die zij gebruikt gefragmenteerd is met inconsistente processen tussen technologieën als gevolg.

Doelen en prioriteiten

Voor het onderzoek, dat in samenwerking met Econsultancy werd gepubliceerd, werden 13.000 marketing, creative en technologie professionals uit de VS, APAC en EMEA gevraagd om de belangrijkste trends in kaart te brengen die op korte termijn van invloed zijn op digitale strategieën.

In het rapport werd dit jaar ook een vergelijking gemaakt met de prestaties van bedrijven in 2017 ten opzichte van hun doelen en prioriteiten. Het doel hiervan is om inzichtelijk te maken of de strategieën en investeringskeuzes uiteindelijk ook leiden tot betere bedrijfsprestaties.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie