Kick.Start: Scoupy
'Denk niet dat Groupon de korting heeft uitgevonden'

Kick.Start: Scoupy

Redactie Baaz
Iedere editie van Baaz stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. Vandaag aan het woord: Valentijn Bras van Scoupy.

Iedere editie van Baaz stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. De komende dagen zie je hun ondernemersverhalen op de website verschijnen. Valentijn Bras bijt de spits af met zijn startup Scoupy.

Ruim een jaar geleden begon Valentijn Bras met Scoupy aan zijn pionierstocht in app-land. Hij zocht twee partners om de nieuwe korting-app op te zetten en haalde binnen een jaar twee grote investeerders binnen: PostNL en Sanoma. De teller staat op moment van schrijven op 220.000 gebruikers die via de mobiele app of Facebook-app met virtuele kortingsbonnen naar fysieke winkels worden gedreven. Want fysieke winkels hebben het door de opmars van online winkels moeilijk, weet Valentijn.

Natuurlijk doet een kortingsdienst denken aan het grote en succesvolle Groupon, maar dat is volgens de Scoupy-oprichter niet helemaal terecht. ´We hebben de neiging om te denken dat Groupon de korting heeft uitgevonden, maar dat is onzin. Met Scoupy krijg je ook korting, maar via een heel ander concept', verklaart hij. 'Bij ons hoef je van te voren niets aan te schaffen. We zijn een online en altijd actueel kortingsbonnenboekje waarbij je zelf bepaalt wanneer je waar naartoe gaat. Via de app op je smartphone of Facebook vind je kortingsbonnen die je in de betreffende winkel kunt activeren. Dat gaat met een unieke code die je op je scherm van je apparaat kunt opvragen.'

Geen provisie

Voor Scoupy is Groupon overigens niet alleen een ten onrechte aangemerkte concurrent, de grote broer doet ook een duit in het zakje van de jonge pionier. ´Heel veel retailers zijn niet bepaald blij met hun ervaringen met Groupon en consumenten zijn de vijf nieuwsbrieven die ze per dag ontvangen inmiddels ook wel zat. Wij kunnen daarop inspringen door consumenten alleen te informeren waarover zij geïnformeerd willen worden en ondernemers een eerlijke deal te bieden. Anders dan bij Groupon betaal je namelijk geen provisie over elke aangekochte deal, maar een vast bedrag van 49 euro per maand. Daarvoor mag je drie kortingsacties plaatsen die je zo vaak mag wisselen als je wilt.'

Beschikbaarheid

Op dit moment is de app te downloaden voor Android-apparaten en je iPhone, binnenkort komt daar Windows Phone bij. Daarnaast is er een Facebook-app beschikbaar waarmee je je kortingsbonnen ook direct naar Passbook kunt sturen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie