Kerst? Welnee, een groot deel van de Nederlandse ondernemers verkiest werken boven het kerstdiner
Tijdig rust en vakantie nemen is als ondernemer belangrijk, en een betere tijd hiervoor dan kerst is er niet. Toch verkiest een deel van de Nederlandse ondernemers om door te werken.
Dit blijkt uit de Ondernemersbarometer van verzekeraar Allianz waaraan ruim 1100 ZZP’ers en MKB’ers deelnamen. Het onderzoek gaat de drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemend Nederland na.
MKB’er sneller geneigd te werken tijdens kerst dan ZZP’er
MKB’ers (39 procent) nemen iets eerder hun telefoon op tijdens het kerstdiner dan ZZP’ers (33 procent). Het argument? ‘Zaken zijn zaken en misschien duurt het maar even’. ZZP’ers zijn terughoudender bij het beantwoorden van hun mobiel tijdens kerst. Van deze groep zegt 42 procent een telefoontje tijdens het kerstdiner sowieso weg te drukken. Dierbaren gaan voor hun voor. Bij MKB’ers is dit 39 procent.
Wisselwerking mannen-vrouwen
Mannelijke ondernemers (38 procent) nemen sneller de telefoon op tijdens het kerstdiner dan vrouwen, van wie slechts 30 procent op dat moment een zakelijk gesprek accepteert. Andersom geldt dat vrouwen in de meerderheid zijn wanneer het een nieuwe klant betreft: 7 procent tegenover 4 procent van de mannen.
Kansen tijdens vakantie
Ook wanneer ze wel vakantie vieren houden MKB’ers en ZZP’ers hun oren en ogen open voor eventuele interessante kansen. Maar liefst 82 procent heeft naar eigen zeggen nog nooit een opdracht afgeslagen vanwege een reis of sabbatical. Met name in het MKB, binnen deze groep is vakantie voor 93 procent geen reden om niet een commerciële kans te pakken.
Vrouwen zijn het meest gesteld op hun vakantie. Iets meer dan driekwart van hen (76 procent) laat de vakantie even varen voor een nieuwe opdracht. Onder mannen is dat bijna negen op de tien (87 procent). Slaat een ondernemer toch een opdracht af, dan is dat vaak vanwege gebrek aan benodigde kennis of omdat de opdracht niet past bij het bedrijf (32 procent).