Kantoor als place to be
Door: Claire van der Staaij (Sector Banker Vastgoed ABN AMRO)
Inmiddels gaan wij al bijna twee jaar gebukt onder de gevolgen van het coronavirus. Een lichtpuntje was voor een aantal van ons het thuiswerken. Voor even, want inmiddels weten we wel dat het niet alleen maar voordelen biedt. De toenemende drukte op de weg wijst erop dat de terugkeer naar kantoor alweer is begonnen. Werkgevers die snijden in kantooroppervlak, kunnen weleens van een koude kermis thuiskomen.
In hoeverre wij straks weer naar kantoor gaan, is nog geen uitgemaakte zaak. Tijdens de eerste lockdown werkte ongeveer 50 procent vanuit huis. Dit nam in de daaropvolgende lockdowns al af tot 20 procent. De voordelen van het thuiswerken zoals geen verlies van reistijd, geen files en meer tijd voor het gezin, lijken wat aan terrein te verliezen. Inmiddels klinkt steeds meer het geluid dat het échte contact met collega’s wordt gemist.
De thuiswerksituatie is namelijk lang niet voor iedereen ideaal. Het fysiek uitchecken op kantoor sluit meestal ook de werkdag af. Nu stap je van de tot kantoor omgebouwde slaapkamer direct in je woonkamer. En breder is het besef ontstaan dat het kantoor een hele fijne werkplek kan zijn en steeds vaker de voorkeur verdient boven in je eentje thuis achter het scherm zitten.
De afgelopen twee jaar was de verbinding vaak zoek. Verbinding geeft juist de mooiste ideeën en komt nu eenmaal niet tot stand achter een computerscherm. Hoe efficiënt wij misschien dachten te leven en te werken vanachter de computer, zonder menselijke interactie komen wij minder goed tot werkelijke vernieuwing. Dit punt was de afgelopen twee jaar betrekkelijk ondergeschikt, omdat iedereen min of meer in dezelfde situatie zat. Maar onze productiviteit blijkt te zijn gedaald, wat bewijst dat tijdswinst ondergeschikt is aan werkelijk onderling contact en welzijn van werknemers.
Toch zien wij dat vooral veel grote bedrijven kantooroppervlak aan het afschalen zijn. Drijfveer is meestal het bezuinigen op het aantal vierkante meters. Vaak ingegeven vanuit efficiency overwegingen. De vraag is echter of de werkgever daarmee wel gehoor geeft aan wat de werknemers willen. Weegt het terugdringen van kosten wel op tegen het belang om talent aan te trekken en vast te houden? Uitstroom van personeel door een onaantrekkelijk werkplekbeleid is tijdens deze periode van een krappe arbeidsmarkt geen goed vooruitzicht.
Met alle begrip voor de CFO om op de kosten toe te zien, mag niet onderschat worden dat het human capital, de werknemers, misschien wel meer dan ooit behoefte heeft aan een fijne en bruisende werkplek. Al is het maar voor 3 dagen in de week. Dit blijkt ook uit het rapport van JLL Worker Preferences Barometer (jll.com). Want interactie met je collega’s, je identificeren met je werkplek op kantoor draagt bij aan persoonlijke groei en uiteindelijk groei van de organisatie als geheel.
De zoektocht naar de ideale combinatie tussen thuis en op kantoor is nog maar net begonnen. Met te eenvoudig sturen op veel thuiswerken of het aanbrengen van een starre verdeling tussen werkdagen thuis en op kantoor om kosten te besparen, schiet de werkgever zijn doel voorbij. Het is zaak om met behulp van de beste digitale middelen en HR-ondersteuning te ontdekken hoe je anders en beter kunt werken en op de lange termijn het beste uit werknemers kan halen. De werkplek is niet zomaar een locatie, het is een beleving. Welkom terug op kantoor!