Kamerkrant heet nu Eigen bedrijf
Ondernemer, orkestleider en violist André Rieu ontving als voorzetje het eerste exemplaar van Eigen Bedrijf. Bij André Rieu Productions werken 120 mensen.
Het nieuwe magazine verschijnt dit jaar voor het eerst, iedere twee maanden in een oplage van 800.000 exemplaren in 12 regionale edities. De laatste landelijke Kamerkrant verscheen in december 2009.
Er moest iets gebeuren met het blad dat door veel ondernemers direct naar de oudpapierstapel werd gebracht. De Kamers van Koophandel hopen met Eigen bedrijf beter praktische informatie te kunnen geven en ondernemers dichter bij elkaar te brengen.
Uitdaging
De Kamers van Koophandel hebben een flinke uitdaging, want volgens criticasters zijn het juist regionaal georiënteerde bladen die de juiste toon missen. Eerdere magazines van MKB-Nederland, zoals RegioVisie, waren daarom nooit echt een succes.
De regionaal georiënteerde bladen zijn vaak te groot voor een streek en hebben dikwijls meer streken uit dezelfde provincie in het blad. Een beetje zoals een stereotype-omschrijving van de acteur van Magnum PI, Tom Selleck: hij is te groot voor het kleine doek (iedere huiskamer) en te klein voor het grote doek (de bioscoop).
De meeste ondernemers in bijvoorbeeld Arnhem kan het namelijk weinig schelen wat hun collega's in Tiel in hun eigen regio doen, omdat dit niets voor ze betekent. Zelfs de kranten hebben er last van. Sinds het Algemeen Dagblad veel regionale kranten als de Haagsche Courant heeft overgenomen, voelen lezers zich vervreemd van hun dagblad door het vele lokaal georiënteerde nieuws buiten hun regio.
Toch zijn er ook uitzonderingen van tijdschriften die wel de juiste regio weten te pakken, zoals de serie Het Ondernemersbelang van een uitgeverij uit Noordoost-Nederland.
Landelijke bladen, zoals Baaz of Elsevier, focussen op zaken die voor iedereen interessant kunnen zijn en bereiken volgens mediawatchers daarmee effectiever een breder publiek zonder lokaal te worden.