Jong Talent: Saskia van Erven over Younica
Younica duikt overal op. Mutsen, sjaals en sieraden met modern design die onder dit label op de markt komen, zijn uniek om hun afkomst en productiewijze. Achter het opvallende merk staat jonge zakenvrouw Saskia van Erven. Baaz sprak met haar.
De afgelopen twee jaar timmerde Younica hard aan de weg. Met succes, het label wordt steeds bekender en heeft naast drukbezochte sample sales nu ook een eigen webshop. Daar vind je de zorgvuldig ontworpen en geproduceerde producten waar Younica voor staat.
Een kwestie van slimme import? Ook, maar oprichtster Saskia van Erven is niet van het puur commerciële soort. Zij duikelde haar ontwerpers en producenten zelf op in Peru, geeft ze loon voor een behoorlijke boterham en verzorgt ook nog eens trainingen.
Afstudeerscriptie
Saskia is geen blonde Nederlandse dame die om economische redenen afreisde naar Peru. 'Ik kwam er terecht voor mijn afstudeerscriptie waarvoor ik onderzoek deed naar de fair trade-markt in het land.' De producenten die ze daar ontmoeten leefden veelal in armoede en wilden meer weten over modern design om hun producten beter te kunnen exporteren.
Daar zag Saskia wel wat in. 'Met een subsidie bij Hivos zette ik Younica op. Ik werk samen met Katia, die in het land zelf de productie regelt. Zelf werk ik aan de Nederlandse kant en bezoek ik zo'n tweemaal per jaar Peru om de producenten te trainen in design en samen met hen nieuwe collecties te bedenken.'
Nieuwe krachten
Younica groeit. Sinds dit jaar heeft Saskia er een Nederlandse partner bij, Arja Boon. Als businesspartner is ze verantwoordelijk voor de strategische en organisatorische professionalisering van Younica. Ook in Peru zit een kersverse kracht: Jorge Travesano.
Producten uit het buitenland halen en in Nederland slijten, dat is niet nieuw. Wat Younica bijzonder maakt is het feit dat de producten geen hippie-achtige weefsels zijn, maar sieraden en accessoires met mooi design. Door goede begeleiding en trainingen weet Saskia met haar team de Peruaanse werknemers producten te laten maken die door de Westerse consument gewaardeerd worden. 'Younica combineert de rijke traditionele ambachten en grondstoffen van Latijns-Amerika met modern design', legt Saskia uit. 'Ik geloof namelijk dat je met uniek design het verschil kunt maken.'
Duurzaamheid
Niet onbelangrijk is dat Younica zich richt op duurzame ontwikkelingen en een hoge standaard hanteert voor de producenten en productie. 'We streven ernaar om lokale kunstenaars toegang te bieden tot nieuwe markten, om de wereld kennis te laten maken met hun uitzonderlijke vakmanschap en natuurlijke materialen.'
Waar vinden we Younica?
De collecties worden verkocht door heel Nederland en via de webshop. Daarnaast organiseert Younica diverse sales evenementen. In Peru is het hoofdkantoor gevestigd in Lima. Directeur Jorge en manager Katia reizen dagelijks door Peru om ervoor te zorgen dat de collecties in de verschillende regio’s volgens de Younica kwaliteitsnormen worden gemaakt.