Jezelf blootgeven in 140 tekens

Redactie Baaz
Hoe persoonlijk kun je zijn in het zakelijke twitteren? Volgens communicatiedeskundige en twittertrainer Carlijn Postma moeten zakelijke gebruikers nog leren om de juiste toon aan te slaan. 'Je moet jezelf blootgeven, en dat is best eng.'

Twitter is een uitermate geschikt middel om nieuws te verspreiden. Nieuws gaat over nu, is actueel en degene die het bericht het eerst meldt, heeft een scoop. Dankzij Twitter hoeven we nu niet meer te wachten tot de nieuwswagens zijn gearriveerd, maar kan iedereen nieuws brengen. Mede daardoor is Twitteren ook voor de zakenwereld interessant, want wie twittert genereert zijn eigen nieuws en vestigt de aandacht op zijn bedrijf.

Twitter geeft iedereen zijn eigen zendtijd in de vorm van tekstberichten van 140 tekens. Die zendtijd kun je gebruiken om te vertellen wat je ziet of waar je mee bezig bent. Je kunt die 140 tekens ook gebruiken om je visie te geven op wat je ziet of waar je mee bezig bent. Dat is vaak zeker zo belangrijk, en de reden voor veel mensen om jou of jouw bedrijf te volgen.

Crowdsourcen

Met je eigen Twitterzender is nog veel meer mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld ook crowdsourcing, ofwel het het uitbesteden van een vraag of een opdracht aan een groep mensen. Samen weten we tenslotte meer dan in ons eentje. Op Twitter kan dit variëren van heel simpele vragen zoals ‘Heeft iemand nog een goede hotelsuggestie voor een weekendje Texel?’ tot meer technische vragen zoals ‘Welk boekhoudprogramma is handig en betaalbaar?’.

Door middel van crowdsourcing kun je je netwerk én je doelgroep inzetten om je werk en/of je product te verbeteren. Afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt, kun je ervan uitgaan dat een vraag snel wordt beantwoord. Je stelt realtimevragen en dat levert realtime-antwoorden op! Bedenk wel dat als je vraag na twee dagen nog niet is beantwoord, het antwoord waarschijnlijk nooit meer komt. Nog meer dan voor het dagelijkse krantennieuws geldt voor Twitterberichten dat oud nieuws snel is vergeten.

Microsoft Research en MIT onderzochten wat voor soort vragen er gesteld worden op sociale netwerken. Aanbeveling (29 procent), meningen (22 procent) en feitelijke kennis (17 procent) zijn de belangrijkste. Netwerken en vacatures maken 3 procent uit van de tweets, aanbiedingen ('Wie kan kinderjeans maat 4 gebruiken?') slechts een procent.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie