Je bedrijf razendsnel laten groeien aan de hand van een nieuwe online marketing methodiek

Je bedrijf razendsnel laten groeien aan de hand van een nieuwe online marketing methodiek

Redactie Baaz
In Coronatijd zijn we er meer dan ooit achter gekomen wat een slimme online profilering kan betekenen voor jouw e-commerce omzet. Bedrijven die ‘het online’ al goed hadden staan hebben de inkomsten tijdens de Corona crisis flink zien toenemen. En het is geen toeval dat bedrijven die online niet zichtbaar waren het juist een stuk lastiger kregen. Door toepassing van de BE A MAD methodiek groeien bedrijven zichtbaar sneller.

Deze online groeimethode is zo eenvoudig dat het voor ieder type ondernemer en onderneming te implementeren is, aldus Joost Lansink – Eigenaar van Innomads.nl en voormalig CEO van een internationaal internetplatform.

SKEPP was het eerste grote succes van online schaalbaarheid

Tot en met de zomer van 2020 was hij CEO bij SKEPP. Een platform voor de verhuur van kantoorruimte welke hij eind 2013 voor een vastgoedinvesteerder had opgericht. Het bedrijf werd een enorm succes. Het groeide in minder dan 7 jaar tijd uit tot een internationaal platform opererend in 8 Europese landen. Binnen de commerciële vastgoedbranche uniek omdat hij hiermee het eerste grensoverschrijdende platform in deze branche in Europa lanceerde. 

Afgelopen zomer vond hij het wel welletjes geweest. “Als ondernemer ben je altijd toe aan nieuwe uitdagingen. Het begon al wel enige tijd te kriebelen bij mij. Ik voelde dat het tijd werd om het stokje over te dragen. En om zelf een nieuwe stap te maken.” Bij SKEPP sprak hij vaak over ‘de Rollercoaster called SKEPP’. “Misschien wel de meest heftige achtbaan van mijn leven. Maar nu werk ik aan een nieuwe attractie, haha. Een gigantisch reuzenrad waarbij er plek is voor ontelbaar veel bedrijven om online boven alles en iedereen uit te stevenen. Want met de BE A MAD methode is groei voor ieder bedrijf weggelegd.”

Niet het budget maar de ROI is bepalend voor de investering in online marketing

“Bij SKEPP maakten we naast ons eigen (online) marketingteam ook gebruik van diverse externe marketingbedrijven en een poule met bloggers. We zorgden ervoor dat we langzaam maar zeker een sterke online autoriteit en identiteit opbouwden. Door een uniek online profiel te creëren, vindbaar te worden in Google én te adverteren op social media konden we bij de juiste doelgroepen in de spotlight komen. 

Hierdoor gingen we steeds sneller en steeds meer leads genereren. Toch misten we regelmatig een verfrissende blik als we weer benaderd werden door een online marketingbureau. Toen het zoveelste online marketingbureau bij mij kwam met de vraag ‘hoeveel budget heb je beschikbaar?’ wist ik, dit kan en gaan we anders doen. Want investeren wilde ik altijd wel, als het maar in een positieve ROI resulteerde. Ik ben toen vrijwel direct gestopt bij SKEPP en heb Innomads opgericht”

“Toen het zoveelste online marketingbureau bij mij kwam met de vraag ‘hoeveel budget heb je beschikbaar?’ wist ik, dit kan en gaan we anders doen.” – Joost Lansink

De BE A MAD methode biedt een hybride online marketingmodel voor startups en corporates

Hoe de BE A MAD methodiek werkt? Lansink gaat verder: “De BE A MAD methode is een hybride online marketingmethode om je bedrijf online sneller te laten groeien. Je kunt dus gebruik maken van de gehele methode, maar je kunt er ook onderdelen uitpikken en in jouw bedrijfsstrategie implementeren. BE A MAD is een acroniem voor ‘Business Expansion via Analysis and through Marketing, Acquisitions and Deals’. De methode gaat uit van het analyseren van de bestaande situatie in combinatie met het stellen van (online) bedrijfsdoelen.

Analyse (financieel) & Doelen

Het begint dus met het uitvoeren van een financiële analyse. We kijken hierbij naar het financiële resultaat over de afgelopen jaren. Dat kan diepgaand zijn maar ook op hoofdlijnen. Het belangrijkste is om een optimale balans te vinden in de marge(s) en potentie op de producten en/of diensten die jouw bedrijf biedt. We richten ons vervolgens uitsluitend op één of enkele producten/diensten waarmee we snel kunnen opschalen. Dat betekent waarmee we verwachten bij bestaande én nieuw aan te boren doelgroepen exponentieel te kunnen groeien. Van daaruit stellen we samen met de directie (online) bedrijfsdoelen op.

Marketing (online)

Als we de groeipijlers samen hebben bepaald gaan we de focus leggen op een next level online marketingstrategie. Voor de korte termijn starten we bijvoorbeeld met de inzet van social media advertising campagnes. De resultaten hiervan zijn verbluffend. Bedrijven zijn veel zichtbaarder voor hun doelgroep en de merkbekendheid neemt toe. We behalen hierbij regelmatig een groei van honderden procenten in toename van het aantal bezoekers en/of aanvragen. Deze aanpak resulteert zich dus ook direct in een toename van het aantal aankopen. Maar we kijken behalve de korte termijn ook naar de middellange termijn. Een goede vindbaarheid in Google en het inregelen van marketing automation systemen om je (potentiële) doelgroepen ook via andere kanalen blijvend te bereiken. Wij zorgen ervoor dat iedereen kennis maakt met jouw onderneming!

Acquisitie & Deals

De resultaten van deze werkwijze zijn verbluffend. Bedrijven zijn veel zichtbaarder voor hun doelgroep en de merkbekendheid neemt toe. Dat resulteert zich in een flinke toename van het aantal leads en/of aankopen. Dat betekent niet dat je als bedrijf dus niet hoeft te investeren. Natuurlijk wel. Maar dat begrijpt ook iedere ondernemer. Het gaat er alleen om dat er een onderliggend plan ligt die de investering in online marketing rechtvaardigt. Met de BE A MAD methode kijken we met terugwerkende kracht welke investering er nodig is om de nieuwe bedrijfsdoelen te behalen.

De methode is geschikt voor elk bedrijf die de weg naar online succes wil inslaan. Zo helpen we met Innomads bedrijven die actief zijn in de e-commerce, (interieur)bouw, productie- en vastgoedbedrijven én ondernemingen die actief zijn in de dienstverlenende sector. Of we ook een kleine startende onderneming van dienst kunnen zijn? Ja hoor! We zijn pas aan de slag gegaan voor een lokale uitvaartondernemer. Deze methode werkt voor zowel corporates, het MKB als ook startups” 

Je bedrijf continu aanpassen om te blijven overleven

Lansink: “Eigenlijk werkt het al heel lang zo. Neem nou de traditionele nomadische stammen als voorbeeld. De enige reden waarom zij al duizenden jaren weten te overleven is omdat zij zich continu hebben weten aan te passen aan een veranderende leefomgeving. Als ondernemer en als bedrijf werkt het precies zo. Je past je (bedrijf) continu aan, aan een veranderende omgeving, een veranderende markt, en een steeds veeleisender wordende klant. Daarom hebben we bij Innomads de nomadische stammen als metafoor in de bedrijfsnaam opgenomen. Innomads staat namelijk voor ‘Innovative Nomads’. Een mooie reminder voor onszelf. Want ook wij moeten ons continu blijven aanpassen.” 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie