Je auto zal nooit meer hetzelfde zijn
Auto als symbool voor vrijheid
Journalist Scott Dadich haalt in een opiniestuk warme herinneringen op aan zijn eerste auto, een witte Toyota Corolla uit 1983. Er mankeerde van alles aan, maar dat kon hem niet schelen. Het barrel stelde hem in staat om drie baantjes te nemen en zo zijn opleiding te betalen. 'Ik hield van die auto', aldus Scott. 'Ik kon gaan en staan waar ik wilde, met vrienden naar het winkelcentrum en soms een date. De auto stond voor mogelijkheden, een droom binnen handbereik en de belichaming van een essentieel onderdeel van Amerika: vrijheid.'
De columnist ziet dat jongeren tegenwoordig niet zo'n romantisch beeld meer hebben van auto's. Veel tieners hoeven niet eens een auto en vermaken zich thuis uitstekend met social media als Snapchat en Facebook. En als ze echt ergens heen willen, kiezen ze voor een goedkope taxidienst als Uber. 'Geen gedoe met benzinegeld, parkeerkosten of de verzekering', schrijft hij. 'Autofabrikanten weten dat ook. Ze hebben zich hersteld van de recessie, maar het aantal kilometers dat mensen in de auto maken, is 6 procent gedaald ten opzichte van de piek in 2005.'
Businessmodellen voor nieuwe voertuigen
'Ik spreek af en toe met personeel van de grote drie automakers en de laatste jaren zie ik soms wat paniek op de gezichten van leidinggevenden', gaat Scott verder. 'De Amerikaanse droom van vrijheid door middel van autobezit was altijd de ruggegraat van hun business. Tegenwoordig gaat het alleen nog maar over concepten als "menselijke mobiliteit", "auto's on demand" en "datagestuurde infrastructuur", terwijl bedrijven nieuwe businessmodellen proberen te bedenken voor elektrische, zelfrijdende en gedeelde voertuigen.'
Scott vindt het opvallend dat die revolutie in autoland niet wordt aangezwengeld door Silicon Valley, waar nieuwe spelers als Apple en Google hun eigen automotive-ambities hebben, maar in Detroit, de bakermat van de Amerikaanse auto-industrie. Hij is namelijk erg onder de indruk van de nieuwe Chevy Bolt van General Motors. 'De race naar de eerste elektrische auto voor de massa is bijna voorbij en de winnaar is GM', stelt hij. Maar hoe dat ook uitpakt, volgens Scott is één ding zeker: 'De auto krijgt binnenkort een grote beurt.'