Internationaal zakendoen: zorg voor een strategie op maat
Internationaal zakendoen was nog nooit zo makkelijk. Dankzij alle technische ontwikkelingen kun je binnen een uur zakendoen in Duitsland. Je hebt een Duitse website nodig, een Google Ads account en een product of dienst om te verkopen. Simpel toch?
In sommige gevallen is het echt zo makkelijk. Neem de goedkope producten op Ali Express: er worden containers vol met Ali Express producten naar Nederland verscheept. Maar wat als je een product verkoopt dat niet zo makkelijk te verkopen is? En wat als je geen producten maar diensten levert? Het creëren van naamsbekendheid in een nieuw land is de grootste uitdaging voor ondernemers en marketeers.
Je wilt het marketingbudget van je organisatie zo efficiënt mogelijk besteden. Maar als je gaat internationaliseren, kun je de strategie waarmee je in Nederland succesvol bent, nooit een op een kopiëren. Maak altijd een strategie op maat. Bepaal die strategie op basis van wat werkt in het land waar je gaat uitbreiden. Voor sommige marketingkanalen geldt dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen.
Lokale SEO campagne
Organisch verkeer naar je website is essentieel om te overleven. Je wilt vindbaar en zichtbaar zijn voor de doelgroep in het land waar je je gaat vestigen. Goede SEO kost veel tijd. Afhankelijk van de concurrentie kan het wel een jaar duren voordat het resultaat zichtbaar wordt.
De eerste stap is het vertalen van je content. Zorg ervoor dat de vertaling wordt geoptimaliseerd door een specialist. Laat je niet misleiden door een SEO vertaling. Als je echt wilt scoren, is dit niet genoeg. Bij een SEO vertaling worden alleen keywords verwerkt in de tekst. Het is heel belangrijk dat ook alle on-page ranking factoren worden geoptimaliseerd.
Lokale backlinks maken het verschil tussen onzichtbaarheid en vindbaarheid. Een sterk linkprofiel met relevante links is de sleutel tot succes. Veel ondernemers en marketeers vinden linkbuilding het moeilijkste onderdeel van SEO. Een simpele relatief snelle manier om lokale backlinks te verzamelen, is lokale partners en leveranciers te vragen om een vermelding op hun website.
Google My Business
In Nederland heb je waarschijnlijk een Google My Business account. Door je aan te melden, kun je je bedrijf tonen op Google Maps en in Search. Je kunt vrij eenvoudig een tweede vestiging aanmelden. Om dit te doen heb je wel een adres nodig. Een postbus is niet genoeg. Dat werkt helaas niet. Een vermelding in Google My Business is geen backlink, maar is wel een belangrijk relevantie-signaal naar Google.
Vertaal en optimaliseer je LinkedIn profiel
LinkedIn is het perfecte kanaal om een zakelijk netwerk op te bouwen. Het klinkt stom, maar veel ondernemers vergeten om hun LinkedIn profiel te vertalen. LinkedIn biedt een automatische vertaling aan. We raden altijd aan om de profieltekst door een professional te laten vertalen. Het is namelijk erg belangrijk dat de tekst en tone of voice goed zijn afgestemd op je doelgroep.