Innovatie in 5 stappen
De kracht van de outsider
Innovatie is niet voor iedereen weggelegd. Vooral grote bedrijven hebben bijvoorbeeld last van hun hiërarchische structuur – killing voor creativiteit en innovatie. Wat ze nodig hebben is een zogeheten ‘outside-in’ zienswijze. Wil je dat jouw medewerkers zich die mentaliteit eigen maken? Baaz geeft je 5 tips.
Denk als een ontwerper door de gebruiker voorop te stellen
Een beetje een open deur natuurlijk, maar kan nooit kwaad daar nog eens op te wijzen. Probeer jouw product of dienst door de ogen van de klant te zien, probeer de weeffouten in je ontwerp te ontdekken. Airbnb is daar een mooi voorbeeld van. Airbnb was weliswaar niet het eerste bedrijf dat met een time-sharingconcept kwam, maar wel het eerste dat zijn website extreem klantgecentreerd maakte. Design-first thinking.
Huur cross-functionele medewerkers
Al jouw medewerkers moeten leren denken als een buitenstaander. En hoe word je een buitenstaander? Precies, door van tijd tot tijd op een andere afdeling binnen de onderneming te gaan werken. Sommige zeer innovatieve hightechbedrijven brengen dat in de praktijk – elk lid van een innovatief team beschikt over meerdere expertises, niet te veel, maar net genoeg om op andere terreinen van de business mee te kunnen denken over oplossingen.
Leg je product uit aan een 5-jarige
Geen frissere kijk dan die van een kind. Probeer je product of dienst dan ook maar eens aan een vijfjarige uit te leggen. Dat is een tweesnijdend zwaard: allereerst dwingt je dit je propositie in klip en klare Jip en Janneketaal en daarmee voor iedereen begrijpelijk te formuleren, in de tweede plaats krijg je misschien nog zinvolle terugkoppeling van de kleuter. Kortom, KISS. Oftewel: Keep it simple, stupid!
Lift mee op het succes van eerdere ideeën
Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden. Profiteer van wat er al is en probeer iets nieuws toe te voegen of oude concepten slim te combineren. Amazon Web Services is een goed voorbeeld hoe je een industrie verandert zonder zelf iets nieuws te creeren. Amazon heeft de cloudtechnologie niet uitgevonden, noch was het de eerste die technologische diensten aanbood. Toch is het bedrijf ’s werelds grootste platform voor clouddiensten. Hoe? Dankzij superieure interne processen om een grote business te runnen en schaalvoordelen te realiseren.
Ga alleen de markt op wanneer de markt daar klaar voor is
Timing is cruciaal voor elk product. Een te vroege entree en niemand weet waarvoor ze jouw product nodig hebben, kom je te laat, dan is er waarschijnlijk al een oplossing gevonden. Stel jezelf de vraag waarom de wereld jouw product of dienst juist op dit moment nodig heeft.