ING Scanner vervangt de TAN-code
ING liet afgelopen januari weten de TAN-code na 30 jaar uit te willen faseren. De zojuist aangekondigde ING Scanner, welk begin volgend jaar verschijnt, dient als materieel TAN-alternatief voor klanten zonder smartphone.
ING Scanner
ING richt al jaren zijn pijlen op de Mobiel Bankieren App, welk als nieuwe standaard dient voor het bevestigen van betaalopdrachten. Zo'n 3,9 miljoen particuliere en zakelijke ING-klanten gebruiken momenteel de app voor iedere bankzaak. Ruim 75 procent van de particuliere klanten heeft en gebruikt de app. Zij die geen smartphone of tablet kunnen met de ING Scanner alsnog bankieren vanuit huis.
De scanner werkt als volgt: een opdracht wordt bevestigt door een kleurencode te scannen in webapplicatie Mijn ING en deze te ondertekenen met een cijfercode. Gebruik je nog altijd een papieren TAN-lijst, dan kom je als eerste in aanmerking voor het nieuwe systemen. Ontvangers van TAN-codes per sms kunnen een poos later overschakelen.
'We begrijpen dat voor een deel van onze klanten een nieuwe bevestigingsmethode een grote verandering kan zijn', vertelt Jeroen Losekoot van ING. 'Sommige klanten gebruiken al ruim 30 jaar TAN-codes. Daarom bouwen we de TAN-code stap voor stap af. De afgelopen maanden hebben we eerst bevestigen via de mobiele telefoon verder uitgerold. Voor de klanten die dit niet kunnen gebruiken, bieden we vanaf het voorjaar van 2019 de ING Scanner als alternatief voor mobiel bevestigen aan.'
'We bieden mobiel bevestigen al sinds januari 2017 aan', vervolgt Jeroen. 'De afgelopen maanden zijn steeds meer particuliere en zakelijke klanten overgegaan van de TAN-code naar mobiel bevestigen en de meeste de klanten vinden het makkelijk in gebruik. Inmiddels hebben 3,9 miljoen klanten de Mobiel Bankieren App om opdrachten te bevestigen in Mijn ING.'