ING-onderzoek: 'internet onbetaalbaar'
ING Economisch Bureau Particulier peilde per dag een deel van de 42.200 tot 69.700 bezoekers aan ING.nl over hun koopgedrag en de waarde van het internet.
48 procent van de respondenten is niet bereid om het internet thuis een maand lang op te geven, ook niet voor geld. 23 procent wil het alleen zonder internet stellen in ruil voor een bedrag hoger dan 100 euro. 9 procent is tevreden met een compensatie tot 100 euro. 5 procent wil zonder tegenprestatie vrijwillig een maand zonder internet.
Koop
Van de respondenten koopt de overgrote meerderheid wel eens iets via internet: 23 procent doet dat vaak, 64 procent soms. Slechts een op de acht bezoekers koopt nooit iets via het web. Die groep is de afgelopen twee jaar kleiner geworden. In maart 2007 ging het namelijk nog om een op de zes respondenten.
De ondervraagde internetshoppers geven per maand zo’n 25 euro uit aan internetaankopen. 21 procent besteedde het afgelopen jaar meer dan 500 euro via het internet. Van alle webshopklanten geeft 19 procent het meeste geld uit aan reizen, slechts één procent doet de boodschappen via het web. Kleding en tweedehandsartikelen zijn natuurlijk ook erg populair.
Verkoop
Slechts een op de vijf respondenten doet geen prijsvergelijking voorafgaand aan de aankoop. 12 procent van de respondenten verkoopt zelf vaak iets via het internet, 53 procent doet dat soms, 35 procent doet het nooit.
Bron: ING Economisch Bureau Particulier