Imperia GP: hybride krachtpatser uit Belgi

Imperia GP: hybride krachtpatser uit Belgi

Redactie Baaz

Het Belgische automerk Imperia keert na meer dan zestig jaar van afwezigheid terug. In samenwerking met Green Propulsion verschijnt eind dit jaar de Imperia GP op de markt: een stijlvolle en bloedsnelle hybride.

Imperia Automobiles produceerde van 1906 tot 1948 auto's in de fabriek in Luik. In 2009 werd het merk nieuw leven ingeblazen en begon de fabrikant samen met Green Propulsion aan de ontwikkeling van de Imperia GP.

Prestaties

De fabrikant belooft lager verbruik en minder CO2-uitstoot dan een Smart ForTwo, terwijl de prestaties op het niveau van Porsche en Ferrari zouden liggen. In volledig elektrische modus sprint de Imperia GP van 0 naar 100 km/u in 6,0 seconden. Maak je ook gebruik van de verbrandingsmotor, dan zit je al in 4,0 seconden op 100 km/u. In 22,5 seconden legt de Imperia GP een kilometer af en verslaat daarmee de Porsche 911 Carrera S.

Motor

Onder de motorkap ligt een 4-cilinder 1,6 liter turbomotor met 212 pk, gecombineerd met een 134 pk elektromotor die door Li-polymer accu's van energie wordt voorzien. De Imperia GP kan 70 kilometer volledig elektrisch rijden. In vier uur is de accu via het netsnoer tot 85 procent opgeladen. Laat de stekker er een uurtje langer in zitten en je zit op 100 procent.

Bestellen

Imperia Automobiles gaat dit jaar van start met de productie van de eerste vijftig exemplaren, die vanaf eind 2011 uitgeleverd zullen worden. Voor deze gelimiteerde oplage moet 103.233 euro betaald worden, exclusief belastingen. In België komt de prijs op 120.360 euro incl. btw, waar al een milieusubsidie van 4540 euro afgetrokken is. Walloniërs krijgen nog een extra EcoBonus van 600 euro.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie