ICT-dilemma? Zet de manager buiten de deur
De oplossing kan zijn om veel van de diensten in eigen beheer buiten de deur te zetten, vindt Edward van der Jagt, verkoopregisseur van SMB Benelux. Van der Jagt heeft vijftien jaar ervaring met internationale verkoop en advies op de markten leasing, energie en ICT. Momenteel vertaalt de oud-voorman van het bedrijf BackupAgent voor computer- en ICT-leverancier Dell wat het midden- en kleinbedrijf in de Benelux eigenlijk nodig heeft naar wat een bedrijf als Dell hen kan bieden.
Visie
Edward van der Jagt
Sales director SMB Benelux
'Of je nu eigenaar bent van een klein advocatenkantoor of een middelgroot bouwbedrijf, duidelijk is dat je bedrijfsprestatie in toenemende mate afhankelijk is van het vermogen om de ICT-systemen op piekvermogen te laten draaien.'
Nachtmerrie
'Voor bedrijven die over weinig of geen fulltime-ICT-personeel beschikken, is het echter moeilijk om op effectieve wijze het beheer en het onderhoud van de ICT-infrastructuur te verzorgen. Routinetaken op het gebied van systeembewaking en –onderhoud vergen tijd. Dat kan beter worden besteed aan het verbeteren van de operationele efficiëntie en concurrentiepositie.'
'Elke fout bij een beslissing op ICT-gebied kan uitmonden in een regelrechte nachtmerrie. Werknemers kunnen hun werk niet langer uitvoeren, klanten kunnen niet op hun wenken worden bediend en de voorraad kan niet worden aangevuld, omdat er geen online bestellingen kunnen worden gedaan', schetst Van der Jagt een mogelijk scenario.
'Door gebruik te maken van zogenoemde managed services breng je routinematige, essentiële taken op het gebied van ICT-bewaking en -beheer onder bij een externe partij. Zo concentreer jij je op de bedrijfsvoering, terwijl de aanbieder van de managed service het verlengstuk voor je organisatie vormt.'
Matchen
Volgens de sales director worden bedrijven en organisaties steeds vaker voor een dilemma geplaatst om personeel, budget, bedrijfsmiddelen en nieuwe ontwikkelingen met elkaar te matchen.
'Een ICT-manager van een gemiddeld midden- of kleinbedrijf is vaak zo’n 25 tot 35 procent van zijn tijd kwijt aan het beheer en onderhoud van het serverrack. Bovendien zijn ICT-managers, of medewerkers die ICT als een ‘bijbaantje’ op hun bord hebben, te veel tijd kwijt met ‘brandjes blussen’.
Door routinetaken te automatiseren via een managed service-aanbieder kan een bedrijf tijd vrijmaken. Gelijktijdig kan de IT-infrastructuur zo worden verbeterd om de onderneming optimaal te ondersteunen.
Beschikbaar
Volgens Van der Jagt zijn goede aanbieders van managed services op alles voorbereid. Dat is vaak anders bij bedrijven die de ICT helemaal zelf doen. 'Wanneer er onverwachts een server uit de lucht gaat of een netwerk opeens niet langer beschikbaar is, al is het maar voor een paar minuten, kan dit in een fors omzetverlies resulteren.'
'Hoewel het moeilijk is om een dergelijk verlies in harde cijfers uit te drukken, kost het niet veel fantasie om te bedenken wat de gevolgen zijn voor de productiviteit, omzet en klanttevredenheid als je e-mailsysteem, relatiebeheersysteem of CRM financiële toepassing of website plotseling uit de lucht gaat. De risico’s en potentiële bedrijfsschade zullen exponentieel toenemen naarmate de tijd dat deze systemen niet beschikbaar zijn, verstrijkt.'
Concentreer
Managed services-oplossing, zoals ook Dell (www.dell.nl) die heeft voor tal van eisen en budgetten, zijn volgens Van der Jagt hét antwoord op bedrijven die beperkt beschikken over speciaal opgeleide ICT-medewerkers en passende budgetten. 'Professionele externe partijen kunnen je helpen een betere prestatie te leveren. Zo haal je meer uit de gebruikte IT-omgeving en concentreer je je op het succes van je onderneming in plaats van op daarvoor ondersteunende taken', aldus Edward van der Jagt van SMB Benelux/Dell.