How-To: Scoren in zoekmachines
Zoekmachinemarketing gaat steeds meer om marketing en steeds minder om techniek. Weet wie je doelgroep is, weet hoe je je onderscheidt van je concurrentie en speel daar op in met campagnes. Wie zijn doelgroep kent en zijn eigen onderscheidend vermogen, komt tot een betere samenstelling van zoektermen en meer aansprekende advertentieteksten.
Gebruikerservaring staat voorop
Het ontrafelen van algoritmes van zoekmachines is uit. Het toepassen van trucjes om beter te scoren wordt moeilijker en moeilijker. Het gaat om gebruikerservaring die bezoekers wordt geboden zowel in de zoekmachines als op de site zelf. Zoekmachines sturen actief om de gebruikerservaring te verhogen en belonen sites en campagnes die de gebruikerservaring van bezoekers hoog in het vaandel houden. Wie een goede gebruikerservaring biedt verschijnt op korte of lange termijn vanzelf op betere posities in zowel de betaalde als de organische resultaten van zoekmachines.
Googles Website Optimizer
Landingspaginas zijn hot. Een goede landingspagina de pagina waar een gebruiker een website binnenkomt - kan de effectiviteit van een campagne vele malen vergroten. Google maakt het testen van landingspaginas eenvoudiger met de recentelijk gelanceerde Website Optimizer.
Reinforcement en landjepik
Zuinig aan doen is uit. Reinforcement is in. Bevestig mensen in hun keuze. Bespaar niet op paid search maar investeer juist in paid search ook als je al in de organische resultaten naar voren komt. Even het verschil tussen deze twee: organische resultaten zijn de normale treffers die in een zoekmachine verschijnen als een gebruiker een zoekopdracht geeft. Maar je kunt als bedrijf ook betalen om een treffer naar jouw website bovenaan te laten verschijnen: paid search. Hoe vaker je in de resultaten van zoekmachines verschijnt, des te gerenommeerder je als partij wordt ervaren en des te meer mensen in hun keuze voor jouw link en bedrijf worden bevestigd. En hoe meer posities je in zoekmachines inneemt des te minder ruimte blijft er voor concurrenten over. Adverteer ook op je merknaam via paid search. Niet dat je bezoekersaantallen toenemen, maar mensen zullen sneller op je website bestellen.