Hoger onderwijs ontdekt oud-student als geldpot
Alumnibeleid is hot. In de Verenigde Staten halen universiteiten jaarlijks vele miljoenen dollars op bij hun alumni. Steeds meer Nederlandse hogescholen en universiteiten onderzoeken of het contact met hun oud-studenten voor hen ook lucratief kan zijn. Graag willen zij daarom leren hoe zij net als Amerikaanse Universiteiten oud-studenten kunnen verleiden tot het sponsoren van hun oude school.
Het Maastrichtse bedrijf Formedia helpt hogescholen en universiteiten hiermee en is initiatiefnemer van het Nationale Alumni Congres op 4 november in de jaarbeurs in Utrecht. Formedia-directeur Hans Hoornstra legt uit waarom.
'Alle hogere onderwijsinstellingen zijn op zoek naar een manier waarop ze een band voor het leven kunnen aangaan met hun alumni. De meeste universiteiten zullen op termijn via hun alumni fondsen willen werven en sommige zijn op dit terrein al beoorlijk succesvol.
'Voor hogescholen is dit echter nog niet aan de orde. Dat heeft allerlei oorzaken, maar de belangrijkste is dat hogescholen een kortere geschiedenis hebben. Universiteiten bestaan vaak al meer dan honderd jaar, terwijl de hogescholen niet veel ouder zijn dan 15 jaar. Van oudsher hebben universiteiten ook universiteitsfondsen waar al spontaan giften binnen komen.
'Universiteiten proberen de laatste jaren het Amerikaanse model te omarmen, waarbij alumni wordt gevraagd om via allerlei projecten bij te dragen aan beter onderzoek en onderwijs. Hogescholen zijn nog niet zo ver. Vaak weten hogescholen niet eens waar hun oud-studenten blijven!'
Toch is het volgens Hoornstra ook voor hen steeds belangrijker om het conact met hun alumni te onderhouden. 'Het wordt zelfs verplicht door de overheid, die wil dat iedere hogschool actief toetst of opleidingen aansluiten bij de beroepspraktijk.'
Sociale media als LinkedIn, Facebook en Hyves zijn belangrijke middelen voor de onderwijsinstellingen om in contact te komen met hun oud-leerlingen, maar het bedrijfsleven is een belangrijke andere ingang.