Hoe origineel is jouw bedrijfslogo?
Een goed bedrijfslogo
De meningen lopen uiteen over waar een goed bedrijfslogo aan moet voldoen, maar er zijn wel vijf handvatten waar je je aan kunt vasthouden wanneer je een bedrijfslogo ontwerpt:
- Het logo moet makkelijk herkenbaar zijn
- Het logo straalt de filosofie en kernwaarden van jouw bedrijf uit
- Het logo moet eenvoudig zijn
- Het logo moet schaalbaar zijn en zowel in kleur als zwart-wit dezefde uitstraling behouden
- Het logo moet uniek zijn
Uniek bedrijfslogo
De eerste vier punten zijn lastig, maar niet onoverkomelijk. Dat laatste punt echter, originaliteit, dat is een groter probleem. Dit ontdekte ook Spencer Chen, de vicepresident Marketing and Business Development bij Alibaba. Hij vuurde 26 april een tweet af die nogal wat stof deed opwaaien en inmiddels ruim 15.000 keer geretweet is:
Bizar hoe gelijkend de logo's zijn in het boek Trade Marks & Symbols uit 1973 met die van Medium, AirBNB, Flipboard en Beats. Grappig genoeg voldoen de logo's wel aan de regels waar een goed logo aan moet voldoen. Het dwingt je echter wel jezelf af te vragen hoe uniek jouw bedrijfslogo eigenlijk is. Want hoewel het boek decennia eerder uitkwam dan de genoemde merken, gebeurt (onbewust) kopiëren ook onder relatief nieuwe merken onderling.
Check jouw bedrijfslogo
Je hebt een idee voor een logo en je er een testversie van gemaakt. Hoe weet je nu of jouw logo al niet ergens ter wereld wordt gebruikt? Je hebt eigen twee opties: afgaan op de kennis van anderen of zelf speuren naar gelijkende logo's.
Wil je anderen jouw logo laten bekijken, dan is brandsoftheworld.com een prima site. Hier kun je jouw logo uploaden waarna de community kritiek geeft op het logo. Je zult ongetwijfeld horen dat 'jouw logo lijkt op...', dus is het zaak dit te dubbelchecken door dat logo op te zoeken en te vergelijken met jouw eigen ontwerp.
Een andere optie is een omgekeerde Google search. Je host je logo op een site als abload.de, neemt de URL van de afbeelding en zoekt hierop in Google. De vergelijkende afbeeldingen laten je onmiddellijk weten of jouw logo al dan niet ergens online rondzwerft. Het is geen honderd procent garantie dat jouw logo toch niet al ergens gebruikt wordt, maar het blijft wel een krachtige graadmeter.