Hoe maak je indruk met je startup?
Jij bent het gezicht van je startup
Elliot Tomaeno is de oprichter van het New Yorkse pr-bureau ASTRSK. Hij geeft vier praktische tips voor ondernemers die hun startup onder de aandacht willen brengen, bijvoorbeeld bij journalisten, investeerders en andere partijen.
Durf te laten zien wie je bent
Als je naar een belangrijke bijeenkomst of evenement gaat, laat je persoonlijkheid dan vooral niet thuis. Investeerders zien en spreken zoveel beginnende ondernemers dat ze na een tijdje allemaal op elkaar lijken, zeker als al die mensen hetzelfde dragen. Daarom is het belangrijk om op te vallen, niet alleen met de manier waarop je praat en handelt, maar ook met je kledingstijl.
Geef mensen een goed gevoel
Het is prima als de persoon met wie je praat je slim en charmant vindt, maar het is nog veel beter als diegene denkt dat jij dat van hem vindt. Sommige mensen zorgen er altijd voor dat we een goed gevoel over onszelf krijgen. Dat is een belangrijke eigenschap voor een ondernemer. Toon interesse, onthoud namen en krijg een band met mensen. Een betere eerste indruk is er niet.
Maak gebruik van je zwaktes
Durf je kwetsbaar op te stellen, maar doe dat wel op een strategische manier. Door open te zijn over je zwakke punten, kun je ervoor zorgen dat een zakelijk gesprek overgaat in het creëren van een persoonlijke band. De meeste mensen vinden dat veel prettiger dan alleen maar praten over business en het zal je verbazen hoe positief dit kan doorwerken naar de zakelijke kant.
Zelfvertrouwen is essentieel
Het succes van je startup valt of staat bij een flinke dosis zelfvertrouwen. Kies daarom voor kleding waar je je prettig in voelt, geef jezelf in de voorbereiding voor een groot evenement een peptalk voor de spiegel, kortom: doe de dingen waar jij het gevoel van krijgt dat je de wereld aan kunt. Elliot Tomaeno trekt zelfs voor belangrijke telefoongesprekken zijn favoriete 'power boots' aan.