Hoe ga je als werkgever om met het ‘nieuwe’ werken?
De houding die we met z’n allen hebben ten opzichte van werken is de laatste flink aan het veranderen. Althans, dat is in ieder geval zo bij veel werknemers. Zij die tijdens de coronacrisis geroken hebben aan het thuiswerken, zijn lang niet altijd bereid om nog elke dag naar kantoor te komen. Dat betekent dat je daar als werkgever iets mee moet. Hoe ga je als werkgever om met het ‘nieuwe’ werken?
Geen recht, wel verstandig
Ondanks het feit dat de tijden aan het veranderen zijn, is er nog geen wettelijk recht op thuiswerken. Maar werknemers hebben op grond van de Wet Flexibel Werken wel het recht jou als werkgever te verzoeken om vanuit huis te mogen werken. Dit mag je weigeren, maar je moet er wel het gesprek over aangaan met medewerkers. Feit is echter wel dat andere bedrijven en organisaties hierin wél meebewegen. Doe jij dat niet, dan maak je jezelf uiteindelijk oninteressant als werkgever en wordt het moeilijker om personeel aan je te binden. Overigens is wel begin 2021 alvast het wetsvoorstel ‘Wet Werken waar je wil ingediend’ door D66 en GroenLinks, die werknemers het recht zou geven op thuiswerken.
Hybride werken
Het is heel goed te begrijpen dat jij als werkgever er niet om zit te springen dat jouw werknemers nooit meer hun gezicht laten zien op kantoor. Contact tussen collega’s is vaak noodzakelijk en ook het contact tussen werkgever en werknemer is waardevol. Daarom is het verstandig om in te gaan zetten op ‘hybride’ werken. Dat houdt in dat werknemers een deel van de tijd thuiswerken, maar ook met enige regelmaat op kantoor verschijnen. Daar moet wel de kantooromgeving anders op ingericht worden. In plaats van vaste werkplekken die gebonden zijn aan één medewerker, moeten er flexwerkplekken komen. Ook moet er een accent gelegd worden op ruimtes waar gericht overleg kan plaatsvinden, zodat de momenten waarop werknemers naar kantoor komen zo kwalitatief mogelijk benut kunnen worden.
Arbobeleid herzien
Met een andere manier van werken komen ook andere verplichtingen voor werkgevers. Op basis van de Arbowet ben je als werkgever verplicht om ervoor te zorgen dat werknemers hun werk op een veilige en gezonde manier kunnen doen. Dat betekent dat je je ook moet gaan bemoeien van de inrichting van de thuiswerkplek, die ergonomisch ingericht moet worden. Ook moet je op een andere manier grip zien te houden op de bewaking van arbeids- en rusttijden en het monitoren van werkdruk. Je hebt immers minder zicht op je werknemers.
Technische voorzieningen treffen
Naast het zorgen voor een ergonomische thuiswerkplek, moeten er de noodzakelijke technische voorzieningen getroffen worden zodat medewerkers überhaupt thuis of mobiel kunnen werken. Iedere medewerker heeft een eigen werklaptop nodig en moet van afstand bij de servers of clouddienst van het bedrijf kunnen. Dat betekent dat er ook een extra taak ligt op het gebied van beveiliging om te voorkomen dat er een lek ontstaat. Ook moet snelle ICT-hulp op afstand mogelijk worden, zodat werknemers met een technisch probleem zo snel mogelijk hun werk kunnen hervatten. Anders schiet je jezelf als bedrijf immers in de voet.
Het wordt dus flink schakelen als werkgever om het hybride werken in goede banen te leiden. Het gaat investeringen vergen en een aangepaste werkwijze. Maar de geest van de tijd gaat niet terug in de fles, dus veel keuze heb je niet.