Hey, ondernemer: kijk om je heen
Daarmee willen we de berichtgeving over het einde van 1 september niet diskwalificeren, want het plan is wel degelijk om op een gegeven moment de stop eruit te trekken. Leidend is het feit dat een groot deel van de Nederlandse ondernemers niet op de hoogte is van de telefonieoplossing waar het gebruik van maakt. Logisch, want word je met regelmaat en naar verwachting gefactureerd, kan je dag in dag uit probleemloos bellen, dan heb je weinig reden om een overstap te overwegen. Waarnaartoe stap je überhaupt over? En wanneer je consequent kan bellen, bereikbaar bent, dan ben je toch voorzien?
Blijven hangen op een inefficiënte methode of oplossing is uiterst menselijk. Zonder kennis op te doen, om je heen te kijken, ben je immers exclusief overgelaten aan je eigen innovatievermogen en creativiteit. Maar uitsluitend afhangen van 'out of the box-denkwerk' is niet aan te raden. Kijk om je heen. Zie wat andere doen, want zo kom je veel sneller tot een beter alternatief. De manier waarop we communiceren is hierop geen uitzondering. Software gaat met reuzensprongen vooruit, maar wat je niet kent, kan je niet missen. En ook al ben je op de hoogte van de mogelijkheden die een 'cloud' en het internet bieden, kan het intimiderend zijn om actie te ondernemen en te digitaliseren.
3CX maakt een programma dat je in staat stelt om via het internet te bellen (VoIP) op basis van een telefooncentrale die je zelf in de cloud host of laat hosten. Dit programma bespaart niet alleen op de kosten die we gewend zijn van ISDN, maar maakt het bovendien mogelijk om altijd en overal met hetzelfde telefoonnummer bereikbaar te blijven. Hetzelfde nummer, via de vaste telefoon, de smartphone en op de computer.
Intimiderend
Bijkomend voordeel is dat 3CX snel en vlot in te zetten is voor tientallen medewerkers. We zouden liegen als we stelden dat je in een namiddag de gehele configuratie en overstap zelf kan oppakken. Dat is waarschijnlijk geen verrassing, de kans is immers groot dat jij alle haken en ogen rondom IT intimiderend vindt. IT is ook intimiderend, want aan het einde van de dag zal je absoluut een ITvaardige beschikbaar moeten hebben om het beheer van een programma als 3CX te voeren.
Zowel rondom bewustwording van dat wat er mogelijk is als het inschakelen daarvan, komt een partij als Fieber - dienstverlenend partner van 3CX - tegemoet. Fieber is, om met de woorden van Erik Ligtvoet (Commercieel Directeur) te spreken, 'het neefje op de hoek van de straat. Het neefje dat je belde als het internet weigerde te werken op de thuis PC. Daarentegen zijn wij, in tegenstelling tot dat neefje, ook gewoon tijdens de vakantie bereikbaar.'
Fieber is niet uniek, maar maakt deel uit van een gigantisch netwerk aan bedrijven dat in nauwe samenwerking met 3CX de software beschikbaar stelt. Dat doen deze partners door delen van de configuratie en/ of het beheer naar wens te voeren. Waar je eerder een factuurtje van een gigant als Vodafone ontving voor de mogelijkheid om probleemloos te bellen, ontvang je deze nu van Fieber, in ruil voor een - letterlijk - beter product: 3CX.
'MKB'ers zoeken persoonlijk contact én de automatisering en professionaliteit die standaard is bij diensten voor het grootbedrijf', vertelt Ligtvoet. 'Persoonlijk contact, automatisering en professionaliteit combineren is iets waar de grote telecompartijen niet in slagen. Fieber wel. Wat dat betreft is ons aanbod van 3CX voorbeeldig. De software is krachtig: gebruikers kunnen zowel op de smartphone als in de browser en op de vaste telefoon met hetzelfde nummer bereikbaar zijn. Maar om daarvan - en tal van andere functies - gebruik te maken, hoef je het beheer en de configuratie niet altijd volledig uit handen te geven.'
'Gebruikers moet je in hun waarde laten. Een bepaalde doelgroep kan een programma misschien niet begrijpen of gebruiken, maar dat hoeft niet te betekenen dat het beheer altijd maar uitbesteed hoeft te worden. Zo heeft de gemiddelde ondernemer meer weg van een jongen van 25 - opgegroeid in een digitaal tijdperk, altijd online geweest - dan m'n vader, die ik vaak als uitgangspunt gebruik. Beschouwden we iedereen als atechnisch, dan bleef iedereen afhankelijk. Contactmomenten zijn prima, maar laagdrempelig contact is wenselijker. Dat bereiken we door programma's als 3CX aan te bieden, programma's die we kunnen vormgeven naar de vaardigheden en behoeften van een gegeven bedrijf in gedachten. Zo zijn medewerkers via de inlogcodes van hun extensie in staat om op kleinere schaal aanpassingen te maken, waardoor je moeiteloos te werk kunt gaan en op eigen benen staat.'
'Te veel bedrijven zijn bij gebrek aan een wachtrij onnodig onbereikbaar. Te veel ondernemers en medewerkers zijn afhankelijk van een 06-nummer om bereikbaar te blijven. Te veel bedrijven betalen simpelweg te veel voor dagelijkse telefonie. Het kan altijd anders. Met ISDN is niets mis, maar door samen te werken met experts als wij, kom je bij een beter alternatief uit, zonder daarvoor meer dan een uurtje in te leveren.'
In een notendop: 3CX
Samenvattend sommen we op wat er te winnen valt door om je heen te kijken en een alternatief als 3CX te overwegen. Ten eerste krijgt jouw bedrijf een eigen telefooncentrale. Deze centrale, de noodzakelijke basis voor telefonie, host je op een plek naar wens. Dat betekent dat je een serverkast op eigen locatie of bij een dienstverlener kan gebruiken, of één van de clouds waarmee jij of een dienstverlener werkt. Inkomende belletjes, uitgaande belletjes: al het verkeer wordt van hieruit gewaarborgd op basis van een internetverbinding.
3CX werkt tevens als een dashboard voor het beheren van deze centrale. Onder dit beheer valt het creëren van nieuwe nummers voor bestaande of nieuwe medewerkers. Elk nieuw nummer, een extensie, krijgt een persoonlijk dashboard toegewezen, van waaruit deze medewerker - of een dienstverlener - instellingen kan wijzigen en zelfstandig te werk kan gaan.
Bij 3CX betaal je niet voor het aantal extensies, maar de mogelijkheid voor het voeren van een groter aantal gelijktijdige gesprekken. Zo zal je nooit teveel betalen wanneer je een flexibele werkploeg onder je hebt, aangezien het aantal extensies onbeperkt gratis is. Voor drukkere perioden waarin je veel gelijktijdige belletjes verwacht, sluit je simpelweg een groter pakket af.
Dat afsluiten hoeft niet zelf, maar bijvoorbeeld via een partner als Fieber. Hetzelfde geldt voor elke andere wenselijke aanpassing: je blijft in staat om het beheer zelf te voeren, maar wanneer de kennis en vaardigheden intern niet voldoen, klop je met gemak aan voor hulp.
Op de redactie gebruiken we 3CX sinds jaar en dag. Dat is altijd top gegaan, want via de app zijn we in staat om ook onderweg of thuis op hetzelfde nummer bereikbaar te zijn. Bovendien hebben we via de persoonlijke login overzichtelijke toegang tot opgenomen gesprekken. Dit gaat via een dashboard wat zowel op de PC, smartphone als via de browser in te zien is. Overal dus. Wachtrijen voor inkomende bellers zijn in een handomdraai ingesteld. Hetzelfde geld voor 3CX Live Chat and Talk, een plugin waarmee we in theorie direct met websitebezoekers zouden kunnen chatten. Deze gesprekken zijn overigens direct om te zetten naar belletjes of videoconferences, mits de bezoeker ingaat op het verzoek. Het aantal functies is te veel om op twee pagina's te benoemen. Vandaar verwijzen we je met genoegen door naar onze websitecategorie en 3CX' documentatie. Lees verder, want 3CX is een absolute aanrader.