Hey manager, vergader eens wat minder en denk niet overal verstand van te hebben!
Volgens Martin Waaijer is een goede manager een luie manager: iemand die het dagelijks werk overlaat aan de mensen die er verstand van hebben en altijd tijd heeft voor zijn medewerkers als ze hem nodig hebben.
Martin Waaijer vroeg zich als manager vaak af waar zijn collega’s nou de hele dag zo druk mee waren. Hij zag ze vergaderen met andere managers en vele uren achter hun beeldscherm doorbrengen, maar hij zag ze zelden nadenken of praten met hun medewerkers. Zelf had hij altijd voldoende tijd voor gesprekken met zijn medewerkers. Hij ging er prat op lui te zijn. Dat betekende niet dat hij dingen op zijn beloop liet, maar dat hij zijn tijd wilde besteden aan de dingen die er echt toe deden.
Wantrouwen
In zijn boek 'De luie manager' beschrijft Waaijer wat de gevolgen zijn van een overvolle agenda: aan het vormen van een duidelijke visie om daarmee hun medewerkers te inspireren komen managers niet toe. Volgens Waaijer hebben veel managers een verkeerde opvatting van hun taak. ‘Een manager moet zorgen voor visie, behoort zijn medewerkers hun werk te laten doen en dient beschikbaar te zijn voor zijn medewerkers. Dit is het tegenovergestelde van wat ze daadwerkelijk doen.’
In zijn boek legt Waaijer uit waarom managers deze denkfout maken. ‘We gaan nog te veel uit van het achterhaalde concept van hiërarchische structuren met veel regels en procedures om de organisatie te kunnen controleren. Het uitgangspunt van veel managers is wantrouwen. Ze vinden het vervolgens raar dat medewerkers geen verantwoordelijkheid nemen en slachtoffergedrag vertonen.’
Loslaten
Er is volgens Waaijer maar één oplossing en dat is zelforganisatie. Waaijer: ‘Ga ervan uit dat je medewerkers zelf kunnen nadenken, hun vak verstaan en hun werk zelf kunnen organiseren. Ben jij als manager overbodig? Nee: wat zij van jou nodig hebben is bevlogenheid en visie, en de middelen en randvoorwaarden waarbinnen zij autonoom kunnen handelen en verantwoordelijkheid kunnen nemen.’