Het nieuwe leasen
Het nieuwe leasen

Het nieuwe leasen

Redactie Baaz
Per 1 januari 2016 gaat het oude belastingstelsel op de schop, werken moet meer gaan lonen. Door deze ontwikkeling verandert de bijtelling bij het leasen van een auto. Nu zijn er nog vijf bijtellingspercentages, in 2019 worden dat er twee.

Tekst: Mark Hofman en Wim Pietjouw

Het leasen van een auto is in 2015 de gewoonste zaak van de wereld. De mogelijkheid om ook privé met deze auto te rijden, tegen betaling van belasting over de bijtelling, is erg populair onder ondernemers en werknemers. De bijtellingspercentages zijn afgelopen jaren min of meer gelijk gebleven, maar vanaf 2016 gaan er dingen veranderen.

Bijtelling anno 2015

Het bijtellingspercentage wordt aan de hand van de co2 uitstoot van de auto bepaald. De bijtelling bedraagt het percentage maal de catalogusprijs van de auto. Dus hoe hoger de catalogusprijs, hoe hoger de bijtelling en hoe meer belasting je betaalt. De bijtelling is alleen van toepassing bij privégebruik op kalenderjaarbasis van meer dan 500 km. In 2015 gelden vijf bijtellingpercentages: 4, 7, 14, 20 en 25 procent. Dit gaat vanaf 2016 flink veranderen.

Leasen wordt duurder

Dat er veel gaat veranderen de komende jaren wat betreft leasen mag duidelijk zijn, maar wat verandert er precies voor jou? We kunnen stellen dat door de nieuwe bijtellingpercentages het leasen van een auto duurder wordt. Wat wel van kracht blijft, is dat het bijtellingspercentage dat geldt op de datum van de eerste tenaamstelling blijft gelden tot de vijfde verjaardag van de auto, dus gedurende zestig maanden. Echter geldt nu het percentage van 25 procent, dan zal dat in 2017 helaas niet worden verlaagd naar 22 procent, daar zit je dus ook zestig maanden aan vast.

Komende jaren

Wat verandert er in 2016? De bijtellingpercentages gaan omhoog en er verdwijnt een percentage. Er blijft over: 4, 15, 21 en 25 procent. In 2017 wijzigt dit aanmerkelijk. Er blijven dat jaar drie bijtellingpercentages over, namelijk 4, 17 en 22 procent. In 2018 wijzigt het percentage van 17 in 19 procent en in 2019 wordt ook dat 22 procent. Vanaf 2019 gelden dus alleen nog de percentages 4 en 22 procent. De verschillen tussen percentages bij auto's die schadelijke stoffen uitstoten en auto's die dat niet doen, zijn daarmee groter.

Rekenvoorbeeld

Een auto met een uitstoot van ≥ 0 tot en met 50 gr/km

2015

Stel een auto heeft een catalogusprijs van € 24.000. De bijtelling bedraagt 7% van
€ 24.000 = € 1.680. De verschuldigde inkomstenbelasting bij een belastingtarief van 42% bedraagt dan 42% x € 1.680 is 705,60 per jaar.

2016

Voor een vergelijkbare auto geldt een bijtellingpercentage van 15%. De bijtelling bedraagt 15% van
€ 24.000 = € 3600. De verschuldigde inkomstenbelasting bij een belastingtarief van 42% bedraagt dan 42% x € 3.600 is € 1.512 per jaar.

2019

Voor een vergelijkbare auto geldt een bijtellingpercentage van 22%. De bijtelling bedraagt 22% van
€ 24.000 = € 5.280. De verschuldigde inkomstenbelasting bij een belastingtarief van 42% bedraagt dan 42% x € 5.280 is € 2.217,60 per jaar.

Het netto nadelige effect van de hogere bijtelling bij een vergelijkbare auto in 2019 ten opzichte van 2015 is dus € 1.512.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie