Het einde van management zoals wij het kennen
Hoe kun je als bedrijf over een tijdspanne van tientallen jaren succesvol zijn? Een beter product, slimme marketing of lagere kosten leveren alleen tijdelijke voordelen op. Daarna heeft de concurrentie de voorsprong ingehaald. Gekopieerd.
Maar een innovatieve managementstrategie valt niet na te doen. Of beter gezegd: bedrijven zullen het niet na wllen doen, want het betekent dat alle managementtradities op de schop moeten. Hamel en Breen laten aan de hand van smeuge cases zien wat er gebeurt als je alle hirarchie weghaalt, beloningen transparant maakt en het personeel op de werkvloer zichzelf laat managen en verantwoordelijk maakt voor innovatie.
Het Braziliaanse productiebedrijf Semco is een fantastisch voorbeeld. Toen de 23-jarige Ricardo Semler in 1982 het bedrijf van zijn vader overnam, ontsloeg hij tweederde van het management en liet het hoofdkantoor ontmantelen. Werknemers bepalen zelf hun salaris, uren en werktijden. Een divisie van achthonderd man had op een gegeven moment maar n manager. Effect: Semco groeide met een factor dertig.
Het einde van management zoals we het kennen
Gary Hamel & Billy Breen
Business Contact
ISBN10: 9047000773