'Gooi je ego overboord'
Bas Beek roept ondernemers op tot betrokkenheid

'Gooi je ego overboord'

Redactie Baaz

Hoe vat je het plan op om een kinderdagverblijf op grote schaal op te zetten? Dat gebeurt niet zomaar, althans niet in het geval van Bas Beek.

Tien jaar geleden werkte hij voor een grote consultancy international en kwam voor een opdracht in aanraking met de branche. Wat hij zag beviel hem geenszins: slechte kwaliteit, oude spullen en weinig passie bij de werknemers. 'Het werd me duidelijk dat het beroep van kinderleidster ondergewaardeerd was en de kloof tussen hen en het management enorm. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren wanneer ik zelf kinderen zou krijgen', vertelt Bas.

Het balletje begon te rollen. 'Na jaren voor een groot bedrijf te hebben gewerkt wilde ik nu zelf de leider zijn, de touwtjes in handen hebben. Bovendien wilde ik iets voor de wereld doen wat zin heeft, iets bieden waar mensen voor in de rij staan. Ik wil natuurlijk hard werken, maar tegelijkertijd denk ik dat een goed product zichzelf verkoopt.'

Mensen zijn het uitgangspunt van zijn bedrijf. Daar bedoelt Bas in eerste instantie zijn werknemers, de nanny's, mee. 'Je hoort altijd elke ondernemer zeggen dat hij zijn mensen het belangrijkst vindt, maar ondertussen besteden ze het aantrekken van nieuwe mensen altijd uit aan derden. Daarnaast bestaat er vaak een gapend gat tussen het management en de vloer.' Twee punten waarop Bas het fundamenteel anders wilde aanpakken. Dat resulteerde erin dat hij met zijn MT het bedrijfsmodel anders is gaan bekijken. 'Dat was altijd erg hiërarchisch en nodigde niet uit tot sociale binding. Bovendien werd de belangrijkste positie binnen CompaNanny – de nanny zelf - helemaal onderaan gesitueerd. In het bedrijfsmodel, en dus ook in de mind-set van iedereen. We hebben de rollen omgedraaid: nanny's zijn het belangrijkste. Niet de baas, maar wel het belangrijkst. Uiteindelijk zijn zij het immers die de opvoedpartner en de ondersteuning van een gezin zijn. Want een opvang is het allang niet meer, een CompaNanny deelt mee in de ontwikkeling van de kinderen. Als je dit werk vier jaar lang, vier dagen per week doet, lever je daadwerkelijk een bijdrage aan een betere maatschappij. Het is belangrijk dat onze werknemers dat weten.'

Toren

Bas kan eindeloos doorpraten over hoe belangrijk de rol van nanny's is en hoe belangrijk het voor hem als ondernemer is om hen daarvan te doordringen. Want mensen, dat is waar het hem om gaat. Terug naar de essentie noemt hij dat, mensen intrinsiek motiveren. Een verhaal dat volgens hem maar weinig mensen in de markt vertellen. Precies om die reden is hij door de Erasmus Collegereeks gevraagd om tijdens de volgende bijeenkomst een gastcollege te verzorgen. Op 14 februari staat hij naast Ralph van Hessen, mede-oprichter Winkelman Van Hessen, voor een klas vol ondernemers in de hoop hen te inspireren om zelf met nieuwe plannen aan de slag te gaan. 'Gooi je ego overboord', is zijn boodschap, 'kom uit die toren en vraag jezelf af of je écht zo betrokken met je werknemers bent als je zegt te zijn.'

Collegereeks

Bas Beek staat op 14 februari in college op de Erasmus Universiteit en deelt daar zijn ervaringen met volwassen groei-ondernemers bij de Erasmus Collegereeks voor Ondernemers, een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship, vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam. Maandelijks vindt zo'n college met gerenommeerde academici en succesvol ondernemers plaats en elke bijeenkomst geldt een ander thema. De volgende bijeenkomst vindt plaats op 25 april en heeft als thema 'marketing'. De sprekers op deze dag zijn prof. dr. ir. Ale Smidts, hoogleraar marketing research, Tijs Rotmans, managing partner The Pricing Company en Jitse Groen, oprichter Thuisbezorgd.nl. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie