Gemeente Utrecht gaat elektrische auto’s gebruiken voor opslag zonnestroom
De eerste twintig van deze retourlaadpalen is geplaatst in de Utrechtse wijk Lombok, waar relatief veel zonnepanelen op de daken zijn geplaatst. Wanneer deze op een zonnige dag veel stroom opwekken, wordt deze tijdelijk opgeslagen in de geparkeerde auto’s. Wanneer het vervolgens bewolkt wordt, of de stroomvraag plots toeneemt, kunnen de volgeladen accu’s van de aangesloten auto’s de stroom weer afstaan om extra stroomvraag op te vangen. Volgens netbeheerder Stedin is Utrecht hiermee de eerste stad ter wereld die geparkeerde elektrische auto’s op deze manier inzet.
Schommelingen in het aanbod
De massale overstap naar groene energievormen als wind- en zonne-energie brengt bepaalde nadelen met zich mee, waaronder schommelingen in het aanbod wanneer het bijvoorbeeld bewolkt of windstil is. Op andere momenten kan er juist een overschot ontstaan, dat de gemeente op wil slaan in de accu’s van geparkeerde elektrische auto’s. In Baaz 1.2015 spraken we met leasemaatschappij MisterGreen, die toen eenzelfde plan tentoonspreidde en verwachtte dat dit snel door het hele land zou worden ingevoerd.
Vergoeding
Nadeel van dit plan kan zijn dat een automobilist zijn accu juist leger in plaats van voller ziet worden. Deze kan echter ook een minimaal accuniveau aangeven, waardoor deze bijvoorbeeld niet leger dan veertig procent kan raken, zodat je niet vast komt te zitten. Mogelijk krijgen ev-rijders in de toekomst een vergoeding voor het beschikbaar stellen van hun auto, de initiatiefnemers stellen dat deze uit kan komen op ongeveer honderd euro per maand, maar dat dit nu nog niet aan de orde is. Dit bedrag moet komen uit de besparing die het project de netbeheerder oplevert, omdat deze minder kabels hoeft te leggen om overtollige stroom af te voeren.