Gastexpert: ‘Facebook is geen gratis marketingplatform meer’
Adverteren op social media: veel ondernemers willen wel, maar zijn door de continu veranderende regels op platformen als Facebook huiverig om er volop in te stappen. Nergens voor nodig volgens Alexander Grimstad: ‘Het biedt juist kansen, op Facebook zijn alle merken gelijk.’
De Noorse vp van marketing van Fanbooster is speciaal naar Nederland gekomen voor een seminar over marketing op het sociale platform, een uitstekende gelegenheid om hem eens aan de tand te voelen over alle veranderingen die Facebook het afgelopen jaar heeft doorgemaakt. ‘Wat je ziet is dat er minder ruimte is op de tijdlijn van gebruikers. Hierdoor is er ook minder plek voor advertenties en marketing, waardoor Facebook heeft besloten om het organische bereik van dit soort posts te verminderen’, vertelt Alexander. Dit ‘organisch bereik’ slaat op het aantal mensen dat de posts van jouw merk te zien krijgt, zonder dat je hier voor hebt betaald.
Bereik
‘Op dit moment staat het organisch bereik nog maar op ongeveer twee procent, wat wil zeggen dat maar twee procent van de mensen die jouw pagina ‘liken’, jouw posts ook daadwerkelijk te zien krijgen.’ Dit percentage is wel te verbeteren door berichten te plaatsen die gegarandeerd veel likes en reacties opleveren, maar de gemiddelde post bereikt veel minder mensen dan enkele jaren geleden. ‘Er zit ook een voordeel aan, adverteren op Facebook is relatief goedkoop en het bedrijf maakt geen onderscheid tussen partijen. Het is een soort democratisering van de marketing. De meeste mensen zien posts in hun tijdlijn bovendien niet als reclame, er staat tenslotte boven dat een van hun vrienden het heeft geliked. Een ding is zeker: ‘Facebook is geen gratis marketingplatform meer (als het dat ooit geweest is).’
Meten is weten
Goede marketing op Facebook is volgens Alexander een kwestie van het stellen van duidelijke doelen. ‘Ze moeten meetbaar zijn. Je moet een match vinden tussen wat je marketingdoel is en wat Facebook je aan opties biedt. De kracht van het platform zit in de goed gespecificeerde doelgroepen, door alle informatie die het bedrijf over zijn gebruikers heeft. Wanneer je deze groepen gericht aanspreekt, levert dat het meeste resultaat op. Wees hierin ook niet te specifiek, mensen willen niet geconfronteerd worden met hoe veel je echt van ze weet. Zorg dus dat je die doelen goed meetbaar maakt, test de verschillende opties en trek daarna je conclusie.’ Het meten van het resultaat van je marketingacties op Facebook is een deel van de kracht van het platform volgens Alexander: ‘Het is een bekende uitspraak dat de helft van alle marketinguitgaven verspilling is, maar niemand weet welk deel dat precies is. Door gebruik te maken van a/b-testen kun je dat nu gewoon meten. En als je ziet dat iets werkt, analyseer dat niet te veel. Het is niet altijd logisch waarom de ene post het goed doet op sociale media en de andere niet. Test, but don’t die testing.’