Ga met de verandering van tijdperk mee: social selling!
Gemiddeld gezien gebruikt 86 procent van de Nederlanders tussen de 15 en 79 jaar social media. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander ongeveer 1,9 uur per dag op social media actief. Hiermee wordt er aangegeven dat het gebruik van sociale media in de loop der jaren een zeer prominente rol heeft ingenomen in onze maatschappij. Marketeers en bedrijven geven ook aan dat er de afgelopen 5 jaar meer is
veranderd op het gebied van marketing en verkoop dan in de laatste 50 jaar.
Verkopen anno 2018
Vele bedrijven hebben de weg reeds gevonden naar verschillende social mediakanalen, maar de aanwezigheid heeft echter geen vorm gekregen of er is geen gedegen strategie uitgewerkt. Ga dus eerst na waarom je bijvoorbeeld een YouTube-kanaal hebt of een Facebookpagina.
Om te floreren in het social mediauniversum moet je als bedrijf vervolgens manieren vinden om waarde te bieden aan je boodschap om je bereik te verhogen en mensen aan je te verbinden. Men moet je vertrouwen op social media. Vind daarom de juiste balans in het type content dat je verspreid. Wissel informatieve berichten af met verkoopstimulerende en ‘likable’ berichten. Daarnaast is het erg belangrijk dat de salesfunnel (awareness -> familairity -> consideration -> purchase -> loyalty) in kaart is gebracht en je als bedrijf je berichten afstemt op de mensen in de verschillende fases van het verkoopproces. Hoe relevanter de berichten zijn, hoe meer respons
(conversie) je zal ontvangen.
De online feestdagen en social media
Het vieren van Kerstmis staat in teken van gezellig samenzijn en het ontvangen/geven van cadeautjes. Wil je jouw verkoop stimuleren in de aanloop naar de feestdagen, dan is het nóg belangrijker om Mobile First te denken. Recent onderzoek van Facebook geeft namelijk aan dat men van plan is ongeveer € 300,- online te spenderen gedurende de feestdagen. Ook blijkt dat 60 procent van de online shoppers beïnvloed is door het zien van een advertentie op Facebook of Instagram! Voor marketeers en ondernemers zijn dit interessante gegevens, maar hoe zorg je dat jij opvalt in de aanloop naar de feestdagen?
TIP 1 Wist je dat ongeveer 24 procent van de consumenten in oktober al met kerst- en sinterklaasinkopen bezig is? Bereid daarom je online decembercampagne tijdig voor. Start begin oktober met adverteren op verschillende social mediaplatformen.
Tip 2 Denk crossmediaal. Met een enkele Facebookadvertentie verhoog je je verkoop niet altijd. Kies de juiste kanalen uit waar jouw doelgroep aanwezig is en zet de middelen tegelijk en/of opvolgend na elkaar in. Bijvoorbeeld twee weken lang op Facebook, Instagram, YouTube en in de Volkskrant adverteren. Een week ‘pauze’ en daarna weer twee weken op verschillende on- en offline kanalen adverteren.
Tip 3 Ga mee in de techniek van de advertentiemogelijkheden van bijvoorbeeld Facebook (en Instagram) en Google. Lanceert Facebook een nieuwe functionaliteit als bijvoorbeeld stories, gebruik deze voor je bedrijf! Dit wordt extra beloond in het vergroten van je bereik. Ook is het gebruik van video’s in advertenties zeer conversieverhogend.
Hulp nodig bij een online campagne?
Online Business Media is een full-service online marketingbureau met een focus op Facebook en Instagram. Met de nieuwste innovatieve online mogelijkheden helpen wij jouw organisatie met het bereiken van de gewenste doelstellingen. Strategisch, tactisch en ook zeker creatief.
Voor meer informatie ga je naar: www.obmn.nl of bel je 0252 62 00 01.