Franchisesector van groei naar optimalisatie
Het Nederlandse franchiseklimaat staat onder druk door veranderingen in de bedrijfsomgeving van franchiseformules. Dit heeft tot gevolg dat het aantal franchisevestigingen in Nederland stabiliseert.
De sector staat aan de vooravond van een nieuwe fase waarbij de focus verschuift van groei naar optimalisatie, schrijft ING in een vandaag gepubliceerd onderzoek. Om franchise ook in de toekomst aantrekkelijk te houden is het maken van een afweging over de optimale mix van franchisevestigingen en filialen noodzakelijk.
Focus in franchise verschuift van groei naar optimalisatie
Als bedrijfsmodel won franchise in Nederland jarenlang terrein. Inmiddels is franchise in een aantal sectoren volgroeid, het totale aantal vestigingen neemt al vijf jaar nauwelijks toe en de omzet stabiliseert.
Door veranderingen in de bedrijfsomgeving zoals verstedelijking, concurrentie vanuit het buitenland en de opkomst van e-commerce houden franchiseformules de uitgangspunten van hun formule tegen het licht. Dit leidt onder andere tot een heroriëntatie van de vestigingenmix en strategie. De focus verschuift van groei in vestigingen naar optimalisatie van het vestigingenbestand.
Drie scenario’s voor een optimale vestigingenmix
Voor de toekomstige mix van filialen en franchisevestigingen zijn drie scenario’s denkbaar: 1. inzet op de groei van het belang van franchisevestigingen, 2. een status quo, of 3. een geleidelijke afbouw ten faveure van filialen. Formules staan hierbij voor een complexe beslissing. Vanuit de belangen van franchisegevers en franchisenemers is een afweging van financiële, commerciële, juridische en operationele argumenten nodig om uiteindelijk tot een juiste mix te komen.