Even stilstaan, is vooruitgaan

Even stilstaan, is vooruitgaan

Redactie Baaz
Een nieuw decennium biedt een oceaan aan kansen. Is het tijd voor bezinning of tijd voor actie? Laat je niet verrassen door de snelheid van de klok.

De discussie rondom een millenniumbug lijkt nog maar zo kort geleden, haast onmerkbaar is er een decennium voorbij gegleden. Dit is een ideaal moment om je ook als ondernemer weer eens goed af te vragen: waar ga je heen, wat zijn je doelen? Wie zijn je klanten en wie mis je eigenlijk volledig als doelgroep?

Sta je nog wel in contact met je klanten? Met je werknemers? Met je aandeelhouders? Zaken die je te allen tijde in het vizier dient te houden. Maar als ondernemer is het zo dat je, als je eenmaal in beweging bent en je van afspraak naar afspraak leeft, sommige zaken door tijdgebrek gewoonweg niet meer ziet.

Opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen en deadlines is het soms meer een kwestie van overleven dan gericht op je doel afgaan. Als zaken eenmaal lopen, kan dat ervoor zorgen dat je de grote lijnen uit het oog verliest.

Tegelijkertijd concentreren ondernemers zich enorm op de toekomst. Denk aan alle trendoverzichten, toekomstverwachtingen en het collectieve reikhalzende uitkijken naar het einde van de recessie.

Hierdoor wordt er ook vaak vergeten even terug te kijken naar waar je als ondernemer vandaan kwam. Wat was je initiële idee achter je onderneming, wat was bij start-up het voorzichtig geformuleerde doel voor na periodes van een, vijf of tien jaar? Heb je behaald wat je wilde behalen of moeten er doelstellingen worden bijgesteld, omlaag of omhoog? En wellicht ben je een van de initiële dromen bij de start van je bedrijf wel uit het oog verloren?

Alle vragen die ik hierboven stel zou je als ondernemer eens in de zoveel tijd aan jezelf moeten stellen. Het nieuwe decennium is daarvoor een ideaal moment. Een langetermijnstrategie is goed, maar moet wel eens in de zoveel tijd worden bijgeschaafd. Als ondernemer sta je zo altijd op je voorvoeten, kijkend naar de laatste ontwikkelingen, maar juist ook naar je eigen richting. Maar om die goed te bepalen, moet je soms even stilstaan!

Columnist Eduard Schaepman schrijft op persoonlijke titel, maar is in het dagelijks leven algemeen directeur van Regus Benelux. Dit bedrijf is een van 's werelds grootste verhuurders van flexibele kantoorruimte.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie