Eva Heffernan, Country Leader Nederland bij Salesforce | Hustling en grinding
Waarom Eva Heffernan? Als Country Leader ondersteunde zij het initiatief dat leidde tot het onderzoek, het onderzoek dat niet alleen tijdgebrek, stress en frustratie in kaart brengt, maar eveneens met een oplossing komt. ‘De aanwezigheid van een hustle & grind-cultuur is lastig voor ondernemers in elke branche, werkzaam in en voor bedrijven van elke grootte.
'We hebben het onderzoek gehouden onder 2200 respondenten. Het zijn nu uitdagende tijden, met name omdat we ons midden in de Vierde Industriële Revolutie bevinden: een ongelooflijke golf van innovatie en technologie die onze economieën, onze samenlevingen en ons dagelijks leven radicaal verandert. Dat komt omdat we in de Vierde Industriële Revolutie allemaal verbonden zijn. Niet alleen aan elkaar, maar aan de bedrijven die ons diensten verlenen in elke branche. Dit verandert de verwachtingen van de klant en maakt het dat het vooral voor ondernemers uitdagende tijden zijn.’ ‘De uitdagingen die het veranderende zakenleven met zich meebrengt zien we dagelijks, omdat we nauw met MKB-ondernemers werken. Het onderzoek was een logisch gevolg: we wilden weten wát voor invloed het alsmaar ontwikkelende zakenleven heeft op de ondernemer, de resultaten bevestigden onze vermoedens.’
Tijdgebrek
‘Ten eerste is er een daadwerkelijk en groeiend tijdgebrek binnen het MKB’, vervolgt Eva. ‘Bedrijven worden onder andere met het oogpunt op een optimalere werkprivé-balans gestart. Het verbeteren van een werkprivé-balans is makkelijker gezegd dan gedaan: onvoorziene processen hebben in het merendeel van startups en doorgewinterde bedrijven een aanzienlijke, negatieve invloed op de werkprivé-balans van bedrijfsvoerders. Daarnaast bevestigt het onderzoek dat deze groep een vraag heeft naar oplossingen voor het tijdgebrek, zodat zij zich opnieuw kunnen richten op de oorspronkelijke motivaties voor het beginnen van een bedrijf: creëren, positieve omgang met partners en klanten, et cetera. Tot slot wijzen de resultaten uit dat automatisering en software wel degelijk tegemoet kunnen komen in het verminderen van werkdruk - ondernemers en werknemers een kans kunnen geven om zich opnieuw te focussen op corebusiness.'
Aandacht
Salesforce ontwikkelt software met het oogpunt op efficiënter, persoonlijker en succesvoller klantencontact. Logischerwijs draagt het product bij aan het faciliteren van een gezondere werkomgeving. Wat betreft een oplossing beperkt Salesforce zich echter niet tot zijn software. ‘We geloven in groei. Niet alleen voor ons bedrijf, eveneens voor elk MKB in Nederland. Daarbij hoort aandacht voor de maatschappelijke en sociale impact van de trends waar wij mee te maken krijgen. Met het onderzoek brengen we uitdagingen in kaart en geven we tegelijkertijd aan dat deze overwonnen kunnen worden. Ook wij begonnen als startup. We zetten ons in om eenzelfde mindset te behouden als de MKB’ers waar we dagelijks mee werken: te blijven ondernemen en innoveren. Daarbij hoort het centraliseren van de klant, in ons geval het centraal stellen van de bedrijven die onze groei mogelijk maken, het geven van de aandacht die de klant verdient, te ‘trailblazen’ zoals Salesforce dat vanaf één dag doet.’
Tot slot
Salesforce nodigt je als beslisser, ondernemer of werknemer binnen een MKB uit contact op te nemen en deel uit te maken van zijn netwerk. Zo vinden er elke zaterdag Salesforce Saturdays plaats: netwerkmeetings waarop zowel gebruikers van Salesforce als geïnteresseerden welkom zijn om te informeren, te ontmoeten en te spreken. Via Trailhead stelt het bedrijf je in staat om online CV-waardige referenties te verdienen, contacten te leggen en te leren over de vaardigheden die komen kijken bij het succesvolle werken in en voeren van een bedrijf in 2020.
Hustle en grind
Bijna drie vierde (70 procent) van de ondervraagde MKB-eigenaren geeft aan dat de zogenaamde hustle & grind-cultuur van doorwerken zonder omkijken, waarbij werknemers te veel uren overwerken om vooruit te komen in het bedrijf, ongezond is. Maar bijna de helft (47 procent) geeft wel toe dat ook bij hen een dergelijke bedrijfscultuur heerst. Hierbij wijst ook bijna de helft (47 procent) op een gebrek aan tijd als bron voor een negatieve impact op de eigen persoonlijke gezondheid of die van hun medewerkers. Zoveel zelfs dat bij een kwart (26 procent) van de MKB-eigenaren medewerkers (ziekte)verlof namen of het bedrijf verlieten om redenen van geestelijke gezondheid.