Erasmus Collegereeks: Maximizing exit value

Erasmus Collegereeks: Maximizing exit value

Redactie Baaz

We kondigden het al aan en sinds vorige week is het dan zover: het tweede deel van de Erasmus Collegereeks is van start. Drie experts gaven het startschot. Wij blikken terug op de eerste bijeenkomst, in tekst en in beeld.

Het thema van het eerste college was maximizing exit value, oftewel: het optimaliseren van de waarde van je bedrijf. De aftrap was aan Jan Vis, docent aan de Erasmus Universiteit en oprichter van BrightOrangeTalanton, een adviesbureau gespecialiseerd in bedrijfsovernames. Hij begint de middag met een waardevolle tips voor het ondernemende publiek: Vaar niet blind op het advies van de account als je je bedrijf verkoopt. Accountants kijken in zijn ogen namelijk alleen naar het verleden en de resultaten die je tot nu toe geboekt hebt. En daar gaat het niet alleen maar om, vindt Jan Vis. Het is juist ook de verwachting voor de toekomst die ertoe doet. Focus dus niet alleen op winst, maar zorg ervoor dat je bedrijf elke dag verkooprijp is. In dit filmpje legt Jan Vis waarom winst een overtrokken begrip is:

Flat is the new up

Als tweede aan zet was Maarten Wolleswinkel, oprichter van Holland Corporate Finance, een onafhankelijke fusie- en overnameadviseur. Hij gaat dieper in op de verkoopmarkt van bedrijven. Waar Jan Vis zich op winst focust, zet Maarten Wolleswinkel zijn vraagtekens bij groei als maatstaf. Voor hem geldt: 'flat is the new up': bedrijven hebben potentie als zij de afgelopen jaren hun cijfers goed op orde hadden. En dan nog is verkoop een lastige zaak volgens de expert. Het inschakelen van een adviseur is dan ook geen overbodige luxe. Zijn beste tip: kies het juiste moment om je bedrijf te verkopen. In dit filmpje geeft hij nog twee andere waardevolle tips:

Emotionele binding

Marcel Broersma, oprichter van detacheringsorganisatie Flex Group en later Peak Value, vertelt uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om een adviseur in de arm te nemen. Hijzelf wist zijn bedrijf met veel succes te verkopen, maar de emotionele binding met zijn onderneming was groot en dat kan het proces nog wel eens belemmeren, weet deze expert. Nu staat hij aan kop van Peak Value dat bedrijven helpt in hun ambitie om te groeien. Om die groei te bewerkstelligen ontwikkelde hij een uitgebreide strategie. Daarover vertelt hij in het filmpje dat na het college van hem gemaakt werd én in de eerste editie van Baaz dit jaar die eind maart bij je op de deurmat valt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie