Enorme omzetstijgingen retailers dankzij Black Friday

Enorme omzetstijgingen retailers dankzij Black Friday

Redactie Baaz

De populariteit van Black Friday is terug te zien in de omzetstijgingen van retailers. Binnen het GfK Retail panel ziet het onderzoeksbureau op totaalniveau een groei van 22 en 42 procent voor online.

In de productgroepen consumentenelektronica, computers & accessoires, groot – en klein huishoudelijk apparatuur als ook telecom en kleding & schoenen ziet men een flinke omzetgroei (week 47 2017 versus dezelfde week in 2016). 

Uit een speciaal door GfK uitgevoerde Black Friday-studie blijkt dat 35 procent van de consumenten gebruik heeft gemaakt van Black Friday-aanbiedingen en iets heeft gekocht waarvan 54 procent via webshops en 46 procent (ook) in de fysieke winkel.

Verleiding Black Friday-kopers

Tweederde van de Black Friday-kopers koopt producten die men toch al van plan was te kopen. Een derde van hen geeft aan verleid te zijn tot extra aankopen die men niet van plan was (dit komt overeen met 11 procent van de Nederlandse consumenten). 

Het merendeel van de kopers laat weten dat de Black Friday-aankopen zomaar of zonder speciale gelegenheid zijn gekocht (65 procent). 19 procent kocht tijdens de Black Friday-sales cadeautjes voor Sinterklaas en eenzelfde percentage voor Kerstmis. 

Populair onder jongeren

Black Friday was nadrukkelijk aanwezig dit jaar; 97 procent kent dit fenomeen. Vooral onder jongeren is het erg populair; 55 procent van de 15-29-jarigen heeft iets gekocht tijdens de Black Friday-sales. 

Black Friday-aankopen zijn vooral bedoeld als verwenmomentje voor zichzelf: 65 procent van de consumenten die tijdens de Black Friday-sales hebben gekocht, heeft iets voor zichzelf gekocht. Partner en kinderen (beide 16 procent) komen op de tweede plaats. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie