Elke tweede app biedt Nederlands aan
Het onderwijsplatform Preply heeft een onderzoek uitgevoerd naar het aantal beschikbare talen in de populairste apps. Daarvoor is een lijst samengesteld van de meest populairste apps in de ‘Apple App Store’ in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Deze werden vervolgens geanalyseerd op het aantal taalopties via SimilarWeb en de populaire app-websites in de ‘app stores’ in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Australië, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Dit resulteerde in een ranglijst van de meest taal inclusieve apps.
Twee derde van 's werelds populairste apps kan door gebruikers in het Nederlands worden gebruikt.
Met alleen de Nederlandse taal kom je op de wereld niet zo ver. Slechts 22 miljoen mensen spreken Nederlands, terwijl er meer dan 300 miljoen mensen zijn die Arabisch kunnen verstaan. Ook zijn er veel meer mensen die Portugees, Chinees, Hindi of Bengali spreken. Toch blijkt Nederlands het goed te doen bij appontwikkelaars. De meest aangeboden talen in de gekozen apps zijn Engels (100%), Duits (66%), Spaans (65%), Frans (63%), Italiaans (61%) en Nederlands met 45%. Volgens het rapport Statista Market Insights heeft de Nederlandse app-markt een omzet van ongeveer 2,4 miljard euro in 2022.
Youtube biedt grootste aantal aan taalopties aan
Volgens onderzoek is YouTube de app met het grootste aantal taalopties. Het populairste videoplatform ter wereld, gelanceerd in 2005 en in 2006 overgenomen door digitale reus Google, is beschikbaar in 73 verschillende talen. Daartoe behoren minder bekende talen zoals het Laotiaans, de nationale taal van Laos, het Tamil, een regionale taal van Zuid-India en Sri Lanka, en ook het Urdu, de nationale taal van Pakistan.
Op de tweede plaats van de populairste apps met de meeste taalopties staat de ‘instant messaging app’ Signal met 71 talen. Google Meet volgt op de derde plaats met 63 talen. De app voor digitale vergaderingen heeft vooral in de afgelopen jaren, gedurende de pandemie, wereldwijd aan populariteit gewonnen.
In de top 30 van apps die de meeste talen aanbieden, komt TikTok binnen op nummer 19 en daarmee laat het ‘social media’-concurrenten Instagram, Facebook en Snapchat achter zich. De app, ontwikkeld in China maar gevestigd in de VS, heeft sinds 2016 meer dan 80 miljoen maandelijkse gebruikers gekregen en biedt nu 33 talen aan.
De analyse laat bijvoorbeeld ook zien welke minder bekende talen beschikbaar zijn op de apps: Tagalog, de regionale taal van het Filipijnse eiland, is alleen te vinden op Instagram. Het Oezbeeks, gesproken in acht Centraal-Aziatische landen, is alleen beschikbaar op TooGoodToGo. Iers, een van de twee officiële talen van Ierland, samen met het Engels, is dan weer uitsluitend beschikbaar op WhatsApp.
zie ook:
Fintech bedrijf XMDS groeit door
Unieke art of travel experience met DS 9
en op WINMAG Pro: