eHRM nog geen gemeengoed bij MKB
E-HRM nog geen gemeengoed onder middelgrote en grote bedrijvenTweederde van de Nederlandse ondernemingen is bekend met de e-HRM, maar slechts 29 procent van deze organisaties maakt er al gebruik van.
Dit blijkt uit onderzoek van softwareleverancier IBS onder 127 middelgrote en grote bedrijven in Nederland.
Onder e-HRM worden alle hulpmiddelen verstaan die op basis van internettechnologie de activiteiten van de P&O-afdeling ondersteunen. E-HRM helpt doorsneetaken tijdens instroom, doorstroom en uitstroom te vereenvoudigen, zoals onder meer het beheren en stroomlijnen van personeelsgegevens, het melden van interne vacatures en personele regelingen. Andere mogelijkheden van e-HRM zijn gericht op interactief samenwerken en verandermanagement.
Voordelen
Bedrijven die wel gebruik maken van e-HRM zijn positief over de voordelen. Die voordelen zijn bijvoorbeeld vermindering van de administratieve lasten van de HR-afdeling (genoemd door 80% van de deelnemers), kostenverlaging (47%) en een vermindering van fouten op HRM-gebied (44%). Respondenten uit het onderzoek die inmiddels met e-HRM werken gebruiken het voornamelijk voor verzuimmanagement, verlofaanvragen, digitale mutaties van personeelsgegevens en declaraties.
Kosten
Het is niet helemaal duidelijk wat de implementatie van e-HRM precies kost. Volgens IBS heeft het tweederde van de ondervraagde ondernemingen minder dan 50.000 euro gekost. Bij eenvijfde lagen de uitgaven tussen de 50- en 100.000 euro, bij de rest hoger dan een ton.
Automatisering
IBS levert bedrijfssoftware aan middelgrote ondernemingen. Met e-HRM wil IBS de HR-manager de tijd geven om actief vorm te geven aan zijn strategische rol, in plaats van te veel bezig te zijn met administratieve taken. HRM draagt volgens de softwareleverancier in veel bedrijven niet actief bij aan de winstgevendheid van de onderneming. E-HRM zorgt volgens IBS voor kostenefficinte automatisering.
Nadelen
De ondervraagde ondernemers zien ook nadelen aan het gebruik van e-HRM. De voornaamste bezwaren komen neer op de afhankelijkheid van het systeem en de afname van persoonlijk contact. IBS benadrukt dat er door de kwaliteit van de gegevens die de HR-adviseur tot zijn beschikking heeft, juist meer tijd zou moeten zijn voor interactie met de werknemers.
Bron: Persbericht IBS
Onder e-HRM worden alle hulpmiddelen verstaan die op basis van internettechnologie de activiteiten van de P&O-afdeling ondersteunen. E-HRM helpt doorsneetaken tijdens instroom, doorstroom en uitstroom te vereenvoudigen, zoals onder meer het beheren en stroomlijnen van personeelsgegevens, het melden van interne vacatures en personele regelingen. Andere mogelijkheden van e-HRM zijn gericht op interactief samenwerken en verandermanagement.
Voordelen
Bedrijven die wel gebruik maken van e-HRM zijn positief over de voordelen. Die voordelen zijn bijvoorbeeld vermindering van de administratieve lasten van de HR-afdeling (genoemd door 80% van de deelnemers), kostenverlaging (47%) en een vermindering van fouten op HRM-gebied (44%). Respondenten uit het onderzoek die inmiddels met e-HRM werken gebruiken het voornamelijk voor verzuimmanagement, verlofaanvragen, digitale mutaties van personeelsgegevens en declaraties.
Kosten
Het is niet helemaal duidelijk wat de implementatie van e-HRM precies kost. Volgens IBS heeft het tweederde van de ondervraagde ondernemingen minder dan 50.000 euro gekost. Bij eenvijfde lagen de uitgaven tussen de 50- en 100.000 euro, bij de rest hoger dan een ton.
Automatisering
IBS levert bedrijfssoftware aan middelgrote ondernemingen. Met e-HRM wil IBS de HR-manager de tijd geven om actief vorm te geven aan zijn strategische rol, in plaats van te veel bezig te zijn met administratieve taken. HRM draagt volgens de softwareleverancier in veel bedrijven niet actief bij aan de winstgevendheid van de onderneming. E-HRM zorgt volgens IBS voor kostenefficinte automatisering.
Nadelen
De ondervraagde ondernemers zien ook nadelen aan het gebruik van e-HRM. De voornaamste bezwaren komen neer op de afhankelijkheid van het systeem en de afname van persoonlijk contact. IBS benadrukt dat er door de kwaliteit van de gegevens die de HR-adviseur tot zijn beschikking heeft, juist meer tijd zou moeten zijn voor interactie met de werknemers.
Bron: Persbericht IBS